22.06.2023 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 203/20

Uwolnienie się od odpowiedzialności za naruszenie warunków przewozu może mieć więc miejsce w sytuacjach nadzwyczajnych, niespodziewanych, wyjątkowych, których profesjonalny podmiot zarządzający transportem przy zachowaniu należytej staranności i przezorności, nie był w stanie racjonalnie przewidzieć, przy czym ową miarę staranności należy oceniać, biorąc pod uwagę specyfikę działalności transportowej, wysokie wymagania stawiane w związku z prowadzeniem tej działalności, w szczególności wyznaczonym zarządzającym transportem.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant Paweł Cholewski po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 października 2019 r. sygn. akt III SA/Gl 783/19 w sprawie ze skargi E. W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 29 kwietnia 2019 r. nr BP.501.542.2019.0949.KA2.2690 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od E. W. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 15 października 2019 r., sygn. III SA/Gl 783/19 oddalił skargę E. W. (dalej: skarżąca, strona) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD) z 29 kwietnia 2019 r. nr BP.501.542.2019.0949.KA2.2690 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.

Decyzją wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.; dalej: k.p.a.), art. 4 pkt 22 lit. l), art. 7c, art. 92a ust. 2 i 8 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58; dalej: u.t.d.), art. 66 ust. 1, art. 71 ust. 1-2, art. 81 ust. 1-5, art. 82 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 z późn. zm.; dalej: u.t.d.), § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 z późn. zm.; dalej: rozporządzenie z 31 grudnia 2002 r.), lp. 15.1. i Ip. 15.2. załącznika nr 4 do u.t.d., GITD, po rozpatrzeniu odwołania strony utrzymał w mocy decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z 13 marca 2019 r. o nałożeniu na stronę – jako osobę zarządzającą transportem - kary pieniężnej 700 zł za naruszenia określone w Ip. 15.1. i Ip. 15.2. załącznika nr 4 do u.t.d., tj.: za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego (lp.15.1.-200 zł) oraz wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia łub innego wyposażenia, zakwalifikowaną jako niebezpieczna (lp. 15.2. – 500 zł).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty