Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.01.2023

    Wyrok NSA z dnia 25 stycznia 2023 r., sygn. I GSK 1703/22

    1) Analizując art. 143 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 36 rozporządzenia 1303/2013 zauważyć należy, że przede wszystkim adresowane są one do państw członkowskich, które są m.in. odpowiedzialne za badanie nieprawidłowości i odzyskiwanie kwot wedle określonych przez UE ogólnych kryteriów (v. motyw 62 preambuły ww. rozporządzenia).

    2) Z treści zatem art. 2 pkt 36 rozporządzenia 1303/2013, wynika, że każde zaistnienie naruszenia prawa będzie związane z obowiązkiem zwrotu uzyskanych środków, jeśli bądź to realnie bądź to potencjalnie budżet UE narażony zostanie na nieuzasadniony wydatek (v. wyroki TSUE: z 14 lipca 2016 r., C-406/16, pkt 44; z 21 grudnia 2011 r., C-465/10, pkt 47).

    3) Określone warunki, do których przestrzegania zobowiązał się beneficjent w umowie miały zapewnić wydatkowanie środków europejskich zgodnie z obowiązującymi regulacjami, które z kolei respektowały wymogi/zasady obowiązujące w UE (tak jak m.in. zasada konkurencji, zasada rozliczalności środków – a w zw. z tym obowiązek rzetelnego dokumentowania wydatków finansowanych z udziałem środków budżetowych UE). Stąd też ustalenie, że wymogi te nie zostały spełnione co najmniej potencjalnie powoduje, iż budżet UE został narażony na nieuzasadniony wydatek. Nie została bowiem wykluczona okoliczność przeciwna (por. wyrok TSUE z 14 lipca 2016 r., C-406/14, pkt 45).

    Teza urzędowa

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna (spr.) Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia del. WSA Jacek Czaja po rozpoznaniu w dniu 25 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Ol 35/22 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 25 października 2021 r. nr 10/p/2021 w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. K. na rzecz Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego 5400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.