Wyrok NSA z dnia 5 września 2023 r., sygn. III FSK 659/23
Podatki inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący – Sędzia NSA Wojciech Stachurski, Sędzia NSA Jacek Pruszyński (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Mirella Łent, Protokolant Konrad Halota, po rozpoznaniu w dniu 5 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. S.A. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt I SA/Po 460/22 w sprawie ze skargi K. S.A. z siedzibą w P. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 kwietnia 2022 r. nr 0111-KDSB1-1.4019.191.2021.2.MF w przedmiocie opłaty od środków spożywczych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od K. S.A. z siedzibą w P. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
Wyrokiem z 31 stycznia 2023 r., sygn. akt I SA/Po 460/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę K. S.A. z siedzibą w P. (dalej: Skarżąca, Spółka) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 kwietnia 2022 r., nr 0111-KDSB1-1.4019.191.2021.2.MF w przedmiocie opłaty od środków spożywczych. Wyrok (podobnie, jak pozostałe powołane w uzasadnieniu orzeczenia) jest dostępny w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl.
2. Skarga kasacyjna.
Skargę kasacyjną od wyroku Sądu pierwszej instancji wniosła Skarżąca. Działający w jej imieniu pełnomocnik na podstawie art. 173, art. 174 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329, dalej: p.p.s.a.) zaskarżył wyrok w całości. Zaskarżonemu orzeczeniu zarzucił:
1. na podstawie art. 174 pkt 1) p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego, tj.:
a. art. 12g ust. 2 pkt 5a oraz art. 12g ust. 2 pkt 7 lit. d w zw. z art. 12f ust. 8 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956 ze zm., dalej: u.z.p.) poprzez błędną wykładnię ww. przepisów ustawy o zdrowiu publicznym oraz przyjęcie, że przy zwrotach napojów podlegających opłacie cukrowej należy w Informacji o opłacie cukrowej wskazywać numer partii zwracanych napojów oraz że takie wskazanie warunkuje prawo do pomniejszenia kwoty opłaty cukrowej, podczas gdy prawidłowa wykładnia powołanych przepisów wskazuje, że ustawa o zdrowiu publicznym nie nakłada takiego obowiązku na podmiot zobowiązany do złożenia Informacji o opłacie cukrowej;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty