06.09.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 6 września 2023 r., sygn. III FSK 524/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krzysztof Winiarski (sprawozdawca), Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Anna Juszczyk-Wiśniewska, po rozpoznaniu w dniu 6 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 23 marca 2022 r. sygn. akt I SA/Kr 80/22 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 15 listopada 2021 r. nr SKO.Pod./4140/854/2021 w przedmiocie podatku od nieruchomości za lata 2016-2021 oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 23 marca 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 80/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z 15 listopada 2021 r., nr SKO.Pod./4140/854/2021, w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2016-2021.

Wymieniony wyrok, jak również inne przytoczone w niniejszym uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego (https://orzeczenia.nsa.gov.pl).

Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.

W dniu 26 kwietnia 2021 r. wpłynął wniosek Skarżącej o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za wskazane lata podatkowe umotywowany błędnym zakwalifikowaniem gruntów położonych w B. w obrębie ewidencyjnym B. o numerach [...], przebiegających w obszarze wykorzystywanym do transportu kolejowego Spółki, jako związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Decyzją z 29 czerwca 2021 r., znak: FK. 3120.3.82.2021, Burmistrz Miasta B. określił Skarżącej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za lata 2016-2021 i odmówił stwierdzenia nadpłaty w tym podatku za wskazane lata. W toku postępowania organ pierwszej instancji ustalił, że w planie zagospodarowania przestrzennego wymienione we wniosku działki posiadają przeznaczenie R (tereny otwarte, uprawy polowe, łąki, pastwiska, nieużytki) oraz ZL (tereny lasów). Wskazane przeznaczenie działek było zbieżne z użytkami prezentowanymi przez Starostwo Powiatowe w O. w ewidencji gruntów i budynków. Jednocześnie organ uznał, że jakkolwiek spółka akcyjna z założenia nie musi być tworzona w celu prowadzenia działalności gospodarczej, jej statut wyraźnie określa zakres podejmowanych działań, a jego analiza w rozpoznawanej sprawie w odniesieniu do Skarżącej wskazuje, że nie znajduje się wśród nich działalność rolna ani leśna. Powyższe doprowadziło organ do uznania, ze wymienione działki nie mogą zostać opodatkowane stawką od gruntów rolnych, leśnych ani pozostałych. Z ustaleń organ wynikało nadto, że przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte przez Spółkę do wykorzystania w przedsięwzięciach rynkowych i z założenia powinny znaleźć odzwierciedlenie swojej wartości w bilansie, co jest okolicznością nakazującą założyć, iż są one wykorzystywane do działalności gospodarczej lub potencjalnie mogą jej służyć np. w celu ustawienia reklam Spółki lub innego podmiotu. Dodatkowo, podatek od nieruchomości w dotychczasowej wysokości był uwzględniany jako koszt zabezpieczenia źródła przychodów, co zdaniem organu jedynie potwierdzało przyjętą ocenę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne