15.11.2022

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2022 r., sygn. III OSK 2342/22

Środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 2 czerwca 2022 r., sygn. akt II SA/Go 236/22 w sprawie ze sprzeciwu M. W. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 11 marca 2022 r. nr SKO.Go/450-Sz.M./2265/21 w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 2 czerwca 2022 r., sygn. akt II SA/G0 236/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił sprzeciw M. W. wniesiony od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 11 marca 2022 r. nr SKO.Go/450-Sz.M./2265/21 w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia.

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd I instancji wskazał na następujące ustalenia faktyczne i oceny prawne.

Decyzją z dnia 29 października 2021 r., nr WKO.6220.21.2020.RS Burmistrz Słubic, po rozpatrzeniu wniosku K. M. (dalej jako inwestor) ustalił środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą: "budowa pawilonu handlowego wraz ze stacją paliw oraz z niezbędna infrastrukturą towarzyszącą na działce nr [...] obręb [...]". W uzasadnieniu organ I instancji w pierwszej kolejności wyjaśnił, że przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 34 lit. a i § 3 ust. 1 pkt 35 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839, dalej jako: Rozporządzenie), jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2018 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm., dalej jako: u.o.o.ś.). Organ wskazał następnie, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie stacji paliw płynnych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na obszarze działki o nr ewid. [...] w S. Stacja będzie zlokalizowana przy ulicy [...]. Zakres inwestycyjny przedmiotowego przedsięwzięcia obejmować będzie następujące elementy: - pawilon handlowy o powierzchni [...] m2, jeden, czterokomorowy stalowy dwupłaszczowy zbiornik podziemny o pojemności 70 m3 z kontrolno-pomiarowym systemem monitoringu awaryjnego wycieku paliwa ze zbiorników; zainstalowanie jednego dystrybutora paliw obustronnego, ośmiowężowego, czteroproduktowego wyposażonego w system zwrotnego odsysania oparów; zadaszenie miejsca lokalizacji dystrybutora paliw poprzez posadowienie wiaty o powierzchni do 200 m2, budowę placu manewrowego i parkingu; zagospodarowanie terenu w zakresie dróg wewnętrznych, chodników małej architektury i zieleni urządzonej. Burmistrz po analizie zgromadzonej w sprawie dokumentacji, w tym nadesłanych opinii oraz uwzględniając usytuowanie inwestycji, tj. zlokalizowanie stacji paliw w bezpośrednim bądź pośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, czyli terenu podlegającego ochronie akustycznej, postanowieniem z dnia 26 listopada 2020 r., nr WKO.6220.21.2020.RS, nałożył na inwestora obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz ustalił zakres raportu. Zdaniem organu realizacja ww. inwestycji może znacząco oddziaływać na środowisko ze względu na usytuowanie przedsięwzięcia, bowiem źródło hałasu na terenie stacji paliw stanowić będzie praca instalacji paliwowej (proces zrzutu i dystrybucji paliw), odkurzacz, kompresor oraz ruch pojazdów po terenie inwestycji. Na terenie stacji zainstalowane zostaną stanowiska do tankowania, co może wpłynąć na znaczne natężenie ruchu pojazdów. Nadto oddziaływanie stacji paliw związane będzie także z emisją zorganizowaną zanieczyszczeń (węglowodorów) do powietrza atmosferycznego z instalacji paliwowych stacji paliw, a także emisją niezorganizowaną powodowaną przez pojazdy poruszające się po terenie stacji. Dalej organ I instancji wskazał, że inwestor przedłożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, przy czym wobec występujących w nim braków wezwany został do ich uzupełnienia. Nadto pismem z dnia 28 stycznia 2021 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słubicach wydał negatywną opinię sanitarną w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych dla przedmiotowej inwestycji. Jednocześnie mieszkańcy wnieśli protest przeciwko planowanej budowie stacji paliw. W dalszej treści uzasadnienia wydanej decyzji organ wskazał, że po wyjaśnieniach złożonych przez inwestora Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. wydał postanowienie uzgadniające realizację przedsięwzięcia, również Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słubicach wydał pozytywną opinię sanitarną w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych dla realizacji przedsięwzięcia. Burmistrz Słubic na podstawie całego zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego ustalił, iż w planowanej instalacji odbywać się będzie proces magazynowania paliwa (olej napędowy, bio olej, etylina bezołowiowa E 98 i E 95) w przystosowanym do tego celu stalowym dwupłaszczowym podziemnym zbiorniku o pojemności 70 m3 z podziałem na cztery komory: ON - 40 m3; ON Bio - 7,5 m3; E 95- 15 m3 i E 98 - 7,5 m3 oraz proces wydawania (tankowania) paliwa polegający na napełnianiu zbiorników (baków) pojazdów samochodowych paliwem. Tankowanie odbywać się będzie przy zastosowaniu nowoczesnej instalacji paliwowej, na którą składać się będą jeden dystrybutor posadowiony na wysepce wyniesionej nad poziom przyległego podjazdu na wysokości 0,15 m z systemem zwrotnego odsysania oparów, co zabezpieczy przed emisją par w procesach wydawania tych produktów do zbiorników pojazdów tankujących paliwo na przedmiotowej stacji posadowione pod wiatą o powierzchni do 200 m2. Z funkcjonowaniem projektowanej instalacji oraz pawilonu handlowego związane będzie zapotrzebowanie na wodę, energię, materiały itp. Woda wykorzystywana będzie głównie do celów bytowych i porządkowych obsługi stacji. Energia elektryczna wykorzystywana będzie do ogrzewania budynku handlowego i obsługi stacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej, oświetlenia budynku i wiaty nad dystrybutorem paliw oraz do napędu pomp paliwowych. Zapotrzebowanie na paliwa dostosowane będzie do bieżącego zapotrzebowania. Projektowany pawilon handlowych oraz stacja paliw będą funkcjonować jedynie w porze dnia od 6 do 22. Organ wyjaśnił także, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Działka o numerze ewid. [...] obręb [...] znajduje się zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Słubicach nr [...] z dnia [...] 2018 r., zmieniającą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Słubice, w obszarze określonym symbolem MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej gdzie dopuszcza się możliwość lokalizowania: - zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej - zabudowy zagrodowej poza granicami miasta Słubice - zabudowy usługowej - handel, bankowość, gastronomia, usługi zdrowia, usługi kultury i oświaty, usługi sportu i rekreacji, - obiektów infrastruktury technicznej, komunikacji oraz zieleni uporządkowanej, - obiektów innych usług wyłącznie po sporządzeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Burmistrz podkreślił, że uwzględniając ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko określił w przedmiotowej decyzji warunki konieczne do uwzględnienia na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji. W pierwszej kolejności podniósł, iż na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie związane z prowadzeniem prac budowlanych z użyciem ciężkiego sprzętu. Mając to na względzie, w punktach II.1 i II.2 ww. decyzji określił warunki w celu zapewnienia ochrony gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych przed zanieczyszczeniami oraz ochrony przed emisją hałasu do środowiska. W związku z przewidywanymi uciążliwościami akustycznymi nałożono na inwestora obowiązek prowadzenia prac wyłącznie w porze dziennej. W trakcie analizy rozwiązań technologicznych zidentyfikowano najważniejsze problemy mogące wystąpić w związku z planowanym przedsięwzięciem. Organ zaznaczył, że stwierdzono, iż projektowana inwestycja może potencjalnie oddziaływać na takie elementy środowiska jak: powietrze atmosferyczne, klimat akustyczny, gleba, wody podziemne. Na etapie eksploatacji planowanej instalacji oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie wynikało z emisji substancji zanieczyszczających do powietrza atmosferycznego, której źródłem będzie zorganizowana emisja ze stanowisk zlewowo-oddechowych, a także niezorganizowana emisja spalin z pojazdów poruszających się po terenie stacji paliw. Do obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego uwzględniono 6 emitorów. Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu wykonano zgodnie z metodyką zawartą w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87). Następnie organ wyjaśnił, że po szczegółowej analizie inwestycji w zakresie jej wpływu na powietrze atmosferyczne, w tym przedstawionego prognozowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń powietrza emitowanych przez emitory zidentyfikowane na terenie przedsięwzięcia wykazano, że przy zastosowaniu wskazanych w niniejszej decyzji warunków określających wyposażenie stacji paliw określonych w pkt od III.2 do III.7., organ oszacował, że działalność projektowanej stacji nie będzie uciążliwa po względem zanieczyszczenia powietrza - nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów substancji poza terenem do którego inwestor posiada tytuł prawny. Przedsięwzięcie będzie powodować emisję hałasu. Na poziom dźwięku w środowisku będą wpływać następujące emitory: ruch komunikacyjny oraz klimatyzatory. Organ I instancji podkreślił, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie wyposażone w odkurzacz i kompresor. Mając na uwadze powyższe ustalenia uznał, że przy zastosowaniu wskazanych w niniejszej decyzji warunków, określających wyposażenie stacji paliw punktach III.2 do III.8., jej działalność nie przekroczy dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku w porze dnia (przedsięwzięcie będzie funkcjonowało od 6 do 22) na terenach podlegających ochronie akustycznej (tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia), określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Burmistrz Słubic zwrócił uwagę, że przedstawiona analiza ma charakter szacunkowy oparty o przyjętą metodykę i założenia techniczne oraz jak każda prognoza, obarczona jest marginesem niepewności. Zasadne jest zatem przeprowadzenie analizy porealizacyjnej w zakresie rzeczywistego oddziaływania akustycznego w trakcie funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia (warunek wskazany w punkcie V przedmiotowej decyzji). Nadto organ wskazał, iż inwestycja zaopatrywana będzie w wodę z istniejącej sieci wodociągowej. Ocenił, że zastosowany sposób rozwiązania gospodarki wodno-ściekowej zapewni ochronę wód powierzchniowych i podziemnych, przy spełnieniu określonych w niniejszej decyzji warunków określonych w pkt II.3. - Il.8 oraz III.3., III.7. i III.8. Podkreślił, że w celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zastosowany zostanie dwupłaszczowy zbiorniki magazynowy (pkt III.3. decyzji). Ponadto miejsce dystrybucji paliw i spustu paliw z autocysterny do zbiornika magazynowego będzie posiadać szczelną betonową nawierzchnię, zgodnie ze wskazaniem określonym w pkt III.7 decyzji. Burmistrz wyjaśnił również, że według Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry, teren przedmiotowego przedsięwzięcia znajduje się na obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) [...], której stan ilościowy i chemiczny oceniono jako dobry, a osiągnięcie celów środowiskowych jako niezagrożone. Celem środowiskowym jest dobry stan chemiczny i ilościowy. Nadto przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) o nazwie [...] do dopływu z [...] - jest to silnie zmieniona część wód, jej stan oceniono jako zły, a osiągnięcie celów środowiskowych jako niezagrożone. Zdaniem organu inwestycja nie ma wpływu na stan wód, którego utrzymanie lub poprawa jest ważnym czynnikiem dla ochrony siedlisk lub gatunków występujących na obszarach chronionych zlokalizowanych na wyżej wskazanych jednolitych częściach wód. Podkreślił, że inwestycja realizowana będzie na terenie głównego zbiornika wód podziemnych nr [...]. Przy czym wobec braku wymogu poboru wód podziemnych analizowana inwestycja nie wpłynie negatywnie na stan ilościowy wód podziemnych tego zbiornika. Organ ocenił również, że inwestycja nie powinna negatywnie oddziaływać na stan jakościowy wód ww. GZWP, gdyż paliwa magazynowane będą w szczelnym zbiorniku podziemnym wyposażonym w urządzenia zabezpieczające przed ewentualnymi wyciekami podczas ich napełniania oraz w instalacje kontrolno - pomiarową i układ detekcji umożliwiający lokalizację niekontrolowanych wycieków (zgodnie z pkt III.3. i III.4. niniejszej decyzji). Proponowana inwestycja nie jest zlokalizowana w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, leśnych, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior i obszarach ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie planuje się zlokalizować w sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej. Inwestycja nie jest także zlokalizowana na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, zwierząt i grzybów lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym na obszarach Natura 2000 oraz pozostałych terenach objętych formami ochrony przyrody i nie będzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione. Najbliżej położony obszar chroniony to obszar mający znaczenie dla [...] oraz obszar specjalnej ochrony ptaków [...], Odległość tych form ochrony przyrody od miejsca lokalizacji przedsięwzięcia wynosi ok. 1,22 km. Organ ocenił, że eksploatacja inwestycji nie pogorszy właściwego stanu ochrony, jak również nie wpłynie znacząco na integralność oraz spójność obszarów Natura 2000 oraz pozostałych form ochrony przyrody. Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu także na ewentualne zmiany klimatu, bowiem nie stwierdzono znaczącej emisji gazów cieplarnianych, inwestycja nie spowoduje zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów. Przedsięwzięcie nie jest związane z wykorzystaniem okolicznych zasobów naturalnych, brak jest zatem podstaw do stwierdzenia ryzyka katastrofy naturalnej i budowlanej. Ewentualne oddziaływania, choć mogą być długotrwałe, to będą miały zasięg lokalny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp