Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606555)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    01.12.2022

    Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 1644/21

    1. pojęcie posiadania użyte w przepisie § 6 pkt 1 rozporządzenia oraz zrzeczenia się posiadania użyte w § 7 pkt 1 rozporządzenia, obejmuje nie tylko posiadanie zdefiniowane w art. 336 k.c., lecz także dysponowanie tytułem prawnym do jednego z praw do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego określone w § 4 rozporządzenia, w tym także prawem własności lub współwłasności nieruchomości mieszkalnej, nawet jeśli właściciel w wyniku własnej decyzji faktycznie rzeczą nie włada, a posiada formalną i faktyczną możliwość objęcia w faktyczne władanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w każdej chwili;

    2. prawa do równoważnika pieniężnego nie może uzasadniać brak chęci objęcia we władanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez funkcjonariusza, jeśli posiada on możliwości prawne wejścia w posiadanie tych rzeczy, a objęcie ich jego władaniem jest zależne wyłącznie od jego woli. Przeciwne rozumienie tych przepisów czyniłoby przyjęte rozwiązania prawne iluzorycznymi;

    3. posiadanie domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego przez funkcjonariusza (jego małżonka) w rozumieniu art. 106 ust. 1 ustawy, jako przesłanka wyłączająca prawo do przydzielenia lokalu mieszkalnego, a w konsekwencji do wyłączenia prawa do równoważnika pieniężnego, ma miejsce wówczas, gdy funkcjonariusz posiada w takim domu mieszkanie odpowiadające przysługującej mu powierzchni mieszkalnej lub posiada lokal mieszkalny odpowiadający takiej powierzchni.

    Teza urzędowa

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1653/18 w sprawie ze skargi P. R. na decyzję Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 13 lipca 2018 r., nr 3/2018/Ł w przedmiocie utraty prawa do równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na rzecz P. R. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.