Postanowienie NSA z dnia 18 listopada 2022 r., sygn. III OZ 688/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Wójta Gminy Dywity na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 sierpnia 2022 r., sygn. akt: II SO/Ol 7/22 w sprawie z wniosku A.K. o wymierzenie grzywny w trybie art. 55 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi za nieprzekazanie sądowi skargi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i sprawę przekazać do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie postanowieniem z dnia 2 sierpnia 2022 r., sygn. akt: II SO/Ol 7/22 wymierzył Wójtowi Gminy Dywity grzywnę w wysokości 100 zł i zasądził od Wójta Gminy Dywity na rzecz wnioskodawcy kwotę 100 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. W uzasadnieniu postanowienia Sąd stwierdził, że podstawą wniosku było niepodjęcie czynności polegającej na przekazaniu odpowiedzi (wraz z aktami sprawy) na skargę z dnia 6 kwietnia 2022 r. na uchwałę Rady Gminy Dywity nr XXV/234//21 z 25 lutego 2021 r. Ponieważ w postępowaniu przed sądem administracyjnym w sprawach skarg, których przedmiotem jest uchwała rady gminy, zdolność procesową (art. 26 § 1 w zw. z art. 28 § 1 i art 32 p.p.s.a.) ma wójt (burmistrz, prezydent miasta) chyba, że w sprawie zachodzą okoliczności szczególne, których nieuwzględnienie mogłyby prowadzić do pozbawienia rady gminy prawa do ochrony sądowej, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie stwierdził, że obowiązki określone w art. 54 § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ciążyły na wójcie, a w związku z tym adresatem przedmiotowego postanowienia jest wójt, a nie rada gminy, która podjęła zaskarżoną uchwałę. Obciążając Wójta Gminy grzywną Sąd wskazał, że skarga na uchwałę rady gminy wpłynęła do organu 12 kwietnia 2022 r., zatem organ był zobowiązany przekazać ją Sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia otrzymania skargi, czyli najpóźniej w dniu 12 maja 2022 r. Tymczasem skarga wraz z odpowiedzią na skargę oraz aktami sprawy do dnia rozpoznania wniosku o wymierzenie grzywny nie została przez organ przekazana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Odnosząc się do argumentacji odpowiedzi na wniosek o wymierzenie grzywny, Sąd wyjaśnił, że nie mógł uwzględnić okoliczności wniesienia pismem z dnia 8 kwietnia 2022 r. odpowiedzi na skargę A.K. na bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania Rady Gminy Dywity w sprawie (nie)rozpoznania skargi na uchwałę Rady Gminy Dywity XXV/234/21 z 25 lutego 2021 r., która wpłynęła do organu 1 kwietnia 2022 r. Odpowiedź ta nie dotyczyła skargi z dnia 6 kwietnia 2022 r., która została doręczona organowi przez Sąd w dniu 12 kwietnia 2022 r. Sąd orzekający uznał, iż w okolicznościach niniejszej sprawy wymierzona grzywna w kwocie 100 zł będzie stanowić adekwatną dolegliwość za niewykonanie ustawowego obowiązku przekazania skargi, a także wpłynie na prawidłowe działanie podmiotu w przyszłości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty