16.12.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2022 r., sygn. I GSK 54/19

Celne prawo; Wiążące informacje stawkowe

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ne. Sp. z o.o. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 sierpnia 2018 r. sygn. akt V SA/Wa 259/18 w sprawie ze skargi N. Sp. z o.o. z siedzibą w L. na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 11 grudnia 2017 r.: nr DC4.8852.52.2017.DCH w przedmiocie wiążącej informacji taryfowej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 22 sierpnia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 259/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę N. Sp. z o.o. z/s w Lu. (dalej: spółka, skarżąca) na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 11 grudnia 2017 w przedmiocie wiążącej informacji taryfowej.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Wnioskiem z 23 czerwca 2017 r. skarżąca wystąpiła o udzielenie wiążącej informacji taryfowej dla towaru o nazwie handlowej "S." (dalej: produkt), określonego jako masa kosmetyczna w formie lakieru hybrydowego, bądź żelu UV, wnioskując o zaklasyfikowanie przedmiotowego towaru do kodu CN 3304 30 00.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej: Dyrektor IAS) w wiążącej informacji taryfowej (WIT) z 8 września 2017 r., zaklasyfikował produkt do kodu CN 3208 20 90, obejmującego pozostałe farby i pokosty (włącznie z emaliami i lakierami) na bazie polimerów akrylowych lub winylowych, inne niż roztwory określone w uwadze 4 do niniejszego działu.

W wyniku rozpatrzenia odwołania skarżącej Szef Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: Szef KAS) decyzją z 11 grudnia 2017 r. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Dyrektora IAS, uznając jej słuszność pod względem faktycznym i prawnym. W uzasadnieniu wskazano, że przedmiotem wniosku jest produkt w postaci barwnej cieczy na bazie oligomerów akrylowych w środowisku niewodnym z udziałem pigmentów i substancji dodatkowych. Zestaw pigmentów i brokatów (1%-5%) może ulegać zmianie w zależności od koloru lakieru. Preparat jest przeznaczony w salonach kosmetycznych do stylizacji paznokci (manicure i pedicure). Produkt importowany jest w pojemnikach: 1 kg, 4 kg lub 5 kg, a następnie – w firmie wnioskodawcy – rozlewany do małych opakowań przeznaczonych do sprzedaży detalicznej i hurtowej. W ocenie organu istotne znaczenie w ustalaniu klasyfikacji taryfowej produktu, będącego przedmiotem spornej decyzji WIT, miała analiza składu surowcowego produktu, jego przeznaczenie oraz sposób opakowania. Mając na względzie przedstawiony przez spółkę skład surowcowy produktu, a w nim wskazaną obecność oligomerów akrylowych, zdaniem organu, właściwą do rozpatrzenia była podpozycja 3208 20 obejmująca farby i pokosty (włącznie z emaliami i lakierami) na bazie polimerów syntetycznych i chemicznie modyfikowanych polimerów naturalnych, rozproszonych lub rozpuszczonych w środowisku niewodnym na bazie polimerów akrylowych lub winylowych. Skoro zatem sporny towar nie jest roztworem określonym w uwadze 4 do działu 32, właściwym kodem dla spornego towaru był kod CN 3208 20 90.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp