Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2022 r., sygn. II GSK 1139/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Cezary Kosterna po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. C.-P. Sp. z o.o. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 maja 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 551/19 w sprawie ze skargi B. C.-P. Sp. z o.o. we W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 21 grudnia 2018 r. nr GIF-P-L-0740/300-2/WM/KBJ/16 w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (zwany dalej "WSA"), objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 23 maja 2019 r. (sygn. akt VI SA/Wa 551/19), oddalił skargę B. C.-P.a sp. z o.o. z siedzibą we W. (zwanej dalej "Skarżącą") na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (zwanego dalej "GIF") z 21 grudnia 2018 r. (nr GIF-P-L-0740/300-2/WM/KBJ/16) w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej.
WSA orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu 30 października 2015 r. Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny (dalej zwany "WIF") wszczął z urzędu postępowanie w sprawie prowadzenia przez Skarżącą reklamy apteki ogólnodostępnej o nazwie "D.", zlokalizowanej w Ch. przy ul. M. 2 (zwanej dalej "Apteką"). WIF wezwał Skarżącą do złożenia wyjaśnień na okoliczność prowadzenia reklamy Apteki poprzez m.in. wskazanie cen wymienionych produktów leczniczych, zasad programu o nazwie "K. P." oraz informacji na czyje zlecenie drukowana była gazetka reklamowa "D.".
Skarżąca w piśmie z 10 grudnia 2015 r. udzieliła wyjaśnień na temat cen towarów oraz że nie jest organizatorem programu "K. P." i nie ma informacji na czyje zlecenie drukowana była gazetka reklamowa "D.". W dniu 9 maja 2016 r. organ przesłuchał w charakterze świadka kierownik Apteki, które potwierdziła, że Apteka prowadziła program "K. P.". Wskazała, że uczestnikom programu naliczane były punkty za leki nierefundowane upoważniające pacjenta do uzyskania rabatu na zakup asortymentu pełnopłatnego. Przesłuchiwana potwierdziła, że pacjenci otrzymywali od pracowników Apteki komplet informacji związanych z "K. P.". Wskazała, że znana jest jej gazetka reklamowa: "D.", gazetki wyłożone były w Aptece i kolportowane w cyklach comiesięcznych. Ceny produktów wskazanych w gazetce były uzgadniane centralnie, chociaż pewne ceny są uzgadniane wewnętrznie, więc jest opcja modyfikacji cen z gazetki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty