Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2022 r., sygn. I GSK 1384/22
Ubezpieczenie społeczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Inga Gołowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4479/21 w sprawie ze skargi A. s.c. na decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 7 lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 lutego 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 4479/21 po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. s.c. na decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 7 lipca 2021r., nr [...] w przedmiocie zwolnienia z opłacenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne - uchylił zaskarżoną decyzję.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniósł skargę kasacyjną od wyroku WSA, zaskarżając to orzeczenie w całości domagając się jego uchylenia i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie oraz zasądzenia kosztów postępowania.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzucił:
1. naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.:
a) art. 145 § 1 pkt 1) lit. c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 329 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) w związku z § 10 ust. 2a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. z 2021r., poz. 371; dalej: rozporządzenie COVID-19) w związku z § 10 ust 3 rozporządzenia COVID-19 w związku z art. 31zy ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1842 ze zm., dalej: ustawa COVID-19) poprzez błędną ich wykładnię skutkującą bezpodstawnym przyjęciem, że ocena spełnienia przesłanki przeważającej działalności uprawniającej do zwolnienia dokonywana jest przez organ wyłącznie w oparciu o dane z rejestru REGON w sytuacji, gdy organ zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania dowodowego w celu ustalenia rzeczywistego charakteru i rodzaju działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony. Prawidłowa wykładnia ww. przepisu powinna prowadzić do wniosku, że oceny spełnienia warunku dotyczącego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje się wyłącznie na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty