Postanowienie NSA z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. I GSK 1639/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Henryk Wach po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku [...] o wyłączenie sędziego NSA Małgorzaty Grzelak w sprawie ze skargi kasacyjnej [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 lutego 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 3229/21 w sprawie ze skargi [...] czynność Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w przedmiocie złożenia wniosku do Komisji Europejskiej w sprawie upoważnienia do ustanowienia zakazu wprowadzenia do obrotu odmiany konopi F. postanawia: oddalić wniosek o wyłączenie sędziego.
Uzasadnienie
Przewodnicząca Wydziału I Izby Gospodarczej NSA zarządzeniem z dnia 6 października 2022 r. skierowała do rozpoznania na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 listopada 2022 r.,, sprawę o sygn. akt I GSK 1639/22.
Jako skład orzekający w sprawie został wyznaczona: s. NSA Małgorzata Grzelak jako sprawozdawca.
[...] - dalej: Skarżący kasacyjnie lub wnioskodawca - pismem z 15 listopada 2022 r., wniósł o wyłączenie ze składu orzekającego Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o sygn. akt I GSK 1639/22 sędziego NSA Małgorzatę Grzelak, która objęła urząd po zaprzysiężeniu przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w dniu 20 lutego 2019 r., zgodnie z uchwałą Krajowej Rady Sądownictwa nr 529/2018 z 8 listopada 2018 r. Jako podstawę prawną wniosku pełnomocnik skarżącej kasacyjnie wskazał art. 19 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 dalej: p.p.s.a.) w związku z art. 47 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej (dalej: "Karta") i art. 6 ust. 1 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (dalej: "EKPCz")
Uzasadniając wniosek skarżący kasacyjnie stwierdził, że okoliczności mogące wywołać uzasadnioną wątpliwość, co do bezstronności sędziego są następujące. Po pierwsze związane z wadliwym trybem powołania sędziego do Naczelnego Sądu Administracyjnego, powodującym, iż Sąd orzekający w obejmującym tego sędziego składzie nie spełnia wymogów "niezależnego i bezstronnego sądu ustanowionego na mocy ustawy" (art. 6 ust. i EKPCz). Po drugie z okolicznością, iż w kontekście złożonego przez skarżącego w skardze kasacyjnej wniosku o zadanie przez Sąd w sprawie Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE") pytań prejudycjalnych oraz w związku z faktem, iż TSUE, rozpoznając wniosek o udzielenie odpowiedzi, będzie dokonywał oceny jego dopuszczalności, która obejmuje również badanie, czy krajowy sąd pytający spełnia wymogi wynikające z art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE w związku z art. 47 Karty i w związku z art. 6 ust. 1 EKPCz, wątpliwości dotyczące prawidłowości powołania sędziego do Naczelnego Sądu Administracyjnego mogą mieć negatywny wpływ na gotowość tego Sądu do uwzględnienia wniosku o zadanie pytań prejudycjalnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty