Wyrok NSA z dnia 19 sierpnia 2021 r., sygn. I OSK 1165/21
Geodezja i kartografia
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 sierpnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 stycznia 2021 r., sygn. akt II SA/Wr 739/19 w sprawie ze sprzeciwu T.K. od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego we [...] z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy aktualizacji informacji w rejestrze ewidencji gruntów i budynków uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu do ponownego rozpoznania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, wyrokiem z dnia 28 stycznia 2021 r. (sygn. akt II SA/Wr 739/19), oddalił sprzeciw T. K. od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego we [...] z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy aktualizacji informacji zawartych w rejestrze ewidencji gruntów i budynków.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Decyzją z dnia [...] marca 2019 r. nr [...], Prezydent Miasta [...], po rozpatrzeniu wniosku T. K. z dnia 31 marca 2019 r., orzekł
o odmowie aktualizacji informacji zawartych w rejestrze ewidencji gruntów i budynków prowadzonym dla nieruchomości położonej w [...] przy ul. [...] oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr [...] o pow. [...] ha w obrębie nr [...].
W uzasadnieniu stanowiska organ zwrócił uwagę na charakter prawny prowadzonej przez organy administracji publicznej ewidencji gruntów i budynków, wskazując, że jest to tylko zbiór informacji będących odzwierciedleniem aktualnego stanu prawnego danej nieruchomości i - jako taki - potwierdza jedynie stan prawny zaistniały wcześniej, nie rozstrzyga natomiast sporów o prawo, ani nie nadaje czy ujmuje praw. W związku z tym organ stwierdził, że wniosek strony, który w rzeczywistości zawierał żądanie zmiany powierzchni lokalu (zgodnej z jego obmiarami), a tym samym udziału w nieruchomości wspólnej, nie mógł zostać uwzględniony, gdyż wnioskodawca nie przedstawił stosownych dokumentów, mogących stanowić podstawę dokonania aktualizacji informacji zawartych w rejestrze ewidencji gruntów i budynków dla ww. nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty