Wyrok NSA z dnia 21 września 2021 r., sygn. III OSK 596/21
Przesłanka wartości handlowej informacji z art. 16 ust. 1 pkt 7 ustawy środowiskowej, powinna być interpretowana w taki sposób, że taka informacja musi posiadać pewną wartość ekonomiczną, tzn. jej wykorzystanie przez innego przedsiębiorcę zaoszczędzi mu wydatków lub zwiększy zyski. Informacjom będącym przedmiotem wniosku nie można odmówić posiadania przymiotu wartości handlowej, jeżeli poruszają kwestie, których ujawnienie mogłoby przełożyć się na zaoszczędzenie wydatków lub zwiększenie zysków podmiotu, któremu zostałyby ujawnione.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel po rozpoznaniu w dniu 21 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 3005/17 w sprawie ze skargi I. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] września 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od I. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na rzecz Ministra Środowiska i Klimatu kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 3005/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę I. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] (skarżąca) na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] września 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie.
Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodziła się skarżąca Spółka która w skardze kasacyjnej zarzuciła mu:
1. naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz.U. z 2017 r., 1405), dalej: "u.i.o.ś.", w postaci przepisów art. 16 ust. 3 w zw. z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 7 u.i.o.ś. poprzez błędne przyjęcie przez organ, że 14-dniowy termin na złożenie wniosku o wyłączenie informacji z udostępniania, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 7 u.i.o.ś., tj. informacji o wartości handlowej, w tym danych technologicznych, objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, został zachowany, a tym samym spełnione zostały wszystkie przesłanki warunkujące istnienie tajemnicy przedsiębiorstwa, wskutek czego organ odmówił wydania skarżącej zawnioskowanych przez nią dokumentów, podczas gdy w rzeczywistości T. S.A. złożyła wniosek o wyłączenie informacji z udostępniania dopiero po złożeniu przez skarżącą wniosku o ich udostępnienie, a nie w momencie przekazania tych dokumentów organowi, bowiem T. S.A. dopiero wnioskiem z dnia [...] maja 2017 r. wniosła o wyłączenie z udostępniania kompletu informacji zawartych w Dodatku nr [...] do Projektu Zagospodarowania [...] na lata 2016-2040, które jako dodatek do koncesji nr [...] z dnia [...] września 2004 r. został przedłożony do organu prawdopodobnie najpóźniej pod koniec 2015 r., a zatem ponad 15 miesięcy wcześniej, niż złożony przez skarżącą wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia [...] marca 2017 r.;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty