19.10.2021

Wyrok NSA z dnia 19 października 2021 r., sygn. III OSK 3960/21

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Sławomir Pauter po rozpoznaniu w dniu 19 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 25 maja 2020 r. sygn. akt II SA/Bd 1013/19 w sprawie ze skargi A. w W. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] września 2019 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty zmiennej za pobór wód powierzchniowych 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] września 2019 r., nr [...], 2. zasądza od Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na rzecz A. w W. kwotę 827 (osiemset dwadzieścia siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 25 maja 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę A. w W. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Toruniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z [...] września 2019 r. w przedmiocie ustalenia opłaty zmiennej za pobór wód powierzchniowych.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wyjaśnił, że zaskarżoną decyzją z [...] września 2019 r. Dyrektor Zarządu Zlewni w Toruniu, po rozpatrzeniu reklamacji skarżącego, określił opłatę zmienną za pobór wód powierzchniowych za okres II kwartału 2019 r. w wysokości 521,00 zł.

W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że nie uznał reklamacji skarżącego, ponieważ pobór wód podziemnych w celu ich wykorzystania dla ogródków działkowych nie stanowi poboru wód do celów rolniczych. Zgodnie z art. 4 ustawy z 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2176, dalej: ustawa ROD), rodzinne ogrody działkowe (dalej: ROD) są urządzeniami użyteczności publicznej, których podstawowymi celami są: zaspokajanie wypoczynkowych i rekreacyjnych potrzeb społeczeństwa, pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, integracja wielopokoleniowej rodziny, wychowywanie dzieci w zdrowych warunkach oraz zachowanie zdrowia i aktywności emerytów i rencistów, czy też ochrona środowiska i przyrody, poprzez zapewnienie im powszechnego dostępu do działek dających możliwość prowadzenia upraw ogrodniczych na własne potrzeby. Zarówno definicja ROD, jak i cel poboru wód na potrzeby ROD (podlewanie działek) wyklucza przyjęcie, że dokonywany pobór wód odpowiada celowi określonemu w § 5 ust. 1 pkt 39 rozporządzenia Rady Ministrów z 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2502 ze zm., dalej: rozporządzenie), tj. do celów rolniczych lub leśnych na potrzeby nawadniania gruntów i upraw, pobranych za pomocą urządzeń pompowych. Zdaniem organu, zasadne jest odwołanie się do pojęcia działalności rolniczej, które zostało zdefiniowane w krajowym porządku prawnym, uznając je za pojęcie tożsame do pojęcia cele rolnicze.

Organ wskazał, że skarżący korzysta z usługi wodnej na podstawie pozwolenia wodnoprawnego udzielonego decyzją Prezydenta Miasta Torunia z [...] listopada 2015 r. na pobór wód powierzchniowych. Oznacza to, że zgodnie z art. 298 pkt 1 ustawy z 20 lipca 2017 r Prawo wodne (Dz.U. z 2017 r., poz. 2502 ze zm., dalej: Prawo wodne) skarżący zobowiązany jest ponosić opłatę za usługi wodne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp