Wyrok NSA z dnia 28 września 2021 r., sygn. III OSK 116/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 28 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 maja 2017 r., sygn. akt II SA/Kr 136/17 w sprawie ze skargi J.K. na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w [...] z dnia [...] grudnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia linii brzegu potoku oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 maja 2017 r., sygn. akt II SA/Kr 136/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę J.K. (skarżący) na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w [...] z dnia [...] grudnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia linii brzegu potoku.
Z rozstrzygnięciem tym nie zgodził się skarżący i w skardze kasacyjnej zarzucił mu:
- naruszenie przepisów prawa materialnego (art. 174 pkt 1 p.p.s.a. - niezastosowaniu art. 145 § 1 pkt 1 lit. a p.p.s.a.) przez błędną wykładnię art. 15 ust. 9 Prawa wodnego w zw. z art. 6 k.p.a. oraz art. 7 Konstytucji RP oraz naruszenie prawa materialnego przez niezastosowanie art. 15 ust. 1, ust. 3, ust. 11 Prawa Wodnego, w zw. z art. 15 ust. 7 Prawa wodnego.
Sąd l instancji, w ślad za organem administracyjnym II instancji, dokonał błędnej wykładni art. 15 ust. 9 Prawa wodnego twierdząc w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, że w sytuacjach określonych w tym przepisie organ może dokonać ustalenia linii brzegu zarówno w ramach postępowaniem w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego, jak i poza takim postępowaniem. Twierdzenie zaskarżonego wyroku, że nawet wówczas, gdy ustalenie linii brzegu jest konieczne w związku z wykonaniem urządzeń wodnych lub kształtowaniem nowych koryt cieków naturalnych, postępowanie w sprawie ustalenia linii brzegu może być przeprowadzone oddzielnie, a także po zakończeniu postępowaniem w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego, pozostaje w rażącej sprzeczności z jednoznacznie brzmiącą treścią art. 15 ust. 9 Prawa wodnego oraz zasadami wykładni zarówno językowej, systemowej oraz funkcjonalnej, również tymi zasadami wykładni, które wynikają z postanowień art. 6 k.p.a. oraz art. 7 Konstytucji RP, uniemożliwiających rozszerzające tłumaczenie norm przyznających organom administracyjnym kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych władczo kształtujących lub ustalających sferę praw lub/i obowiązków stron. Powszechnie, zarówno w judykaturze, jak i komentarzach do Prawa wodnego, przyjmuj się, że jeżeli ustalenie linii brzegu jest związane z wykonaniem urządzeń wodnych lub z kształtowaniem nowych koryt cieków naturalnych, postępowanie w sprawie ustalenia linii brzegu może być przeprowadzone tylko i wyłącznie w ramach postępowaniem w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego, nigdy poza takim postępowaniem, nigdy też po zakończeniu takiego postępowania;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty