Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2021 r., sygn. III OSK 3201/21
Dostęp do informacji publicznej
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 maja 2020 r. sygn. akt II SAB/Go 27/20 w sprawie ze skargi Fundacji [...] z siedzibą w [...] na bezczynność Wojewody [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gorzowie Wielkopolskim; II. zasądza od Wojewody [...] na rzecz Fundacji [...] z siedzibą w [...] kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 19 maja 2020 r., sygn. akt II SAB/Go 27/20, oddalił skargę Fundacji [...] z siedzibą w [...] (dalej jako strona lub skarżąca) na bezczynność Wojewody [...] (dalej jako Wojewoda lub organ) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
Wskazany wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
W dniu [...] maja 2019 r. skarżąca zwróciła się do organu o udostępnienie drogą elektroniczną informacji publicznej w postaci treści wniosków, które otrzymały dofinansowanie w ramach programu "[...]" w latach 2017 - 2019.
Wojewoda w odpowiedzi z dnia [...] sierpnia 2019 r., nr [...] zawiadomił skarżącą, że żądane przez nią dane nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (poprzedni t. jedn.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1330 ze zm., aktualny Dz. U. z 2020 r., poz. 2176; dalej jako u.d.i.p.).
Stanowisko takie wynikało - zdaniem organu - z faktu, że wnioski o dofinansowanie, których udostępnienia domagała się skarżąca, stanowiły dokumenty prywatne, sporządzone i pochodzące od podmiotów nieobjętych zakresem zastosowania ww. ustawy. Ponadto wnioskodawcy składający własne projekty w ramach naboru do programu "[...]" nie przenieśli na organ praw autorskich w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. jedn.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1191 ze zm., dalej u.p.a.p.p.). Przekazywanie ich zatem dowolnemu podmiotowi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej może spowodować, że autorzy projektów utracą prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu, a także wyłączność korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz mogą zostać pozbawieni wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty