15.01.2021

Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2021 r., sygn. III OSK 2764/21

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia NSA Leszek Kiermaszek po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 1934/19 w sprawie ze skargi J. K. na postanowienie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [..] marca 2019 r. nr [..] w przedmiocie umorzenia postępowania dyscyplinarnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 17 stycznia 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 1934/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. K. na postanowienie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [..] marca 2019 r. w przedmiocie umorzenia postępowania dyscyplinarnego.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Komendant Główny Straży Granicznej, dalej KGSG postanowieniem z dnia [..] stycznia 2019 r. orzekł o umorzeniu prowadzonego wobec skarżącego postępowania dyscyplinarnego, wszczętego postanowieniem KGSG z dnia [..] stycznia 2018 r. Podstawę powyższego stanowiło ustalenie organu I instancji, iż wobec zwolnienia skarżącego ze służby w Straży Granicznej na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej skarżący przestał podlegać orzecznictwu dyscyplinarnemu, co skutkowało umorzeniem przedmiotowego postępowania dyscyplinarnego.

Po rozpatrzeniu zażalenia skarżącego od tego postanowienia, postanowieniem z dnia [..] marca 2019 r. Minister orzekł o utrzymaniu w mocy zaskarżonego postanowienia. Organ odwoławczy wskazał, iż bezsprzecznie rozkazem personalnym z dnia [.]. sierpnia 2018 r. KGSG (utrzymanym co do meritum w mocy decyzją Ministra z dnia [.]. grudnia 2018 r.) skarżący został z dniem 31 grudnia 2018 r. zwolniony ze służby w Straży Granicznej. Za niezasadny organ uznał podnoszony przez skarżącego argument, iż zastosowanie w niniejszej sprawie winien znaleźć § 24 ust. 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie przeprowadzania postępowania dyscyplinarnego wobec funkcjonariuszy Straży Granicznej. Wyjaśnił w tym zakresie, że postanowienia o umorzeniu postępowania wobec przedawnienia karalności nie wydaje się w przypadku, gdy zebrane dowody uzasadniają uniewinnienie obwinionego od popełnienia zarzucanego mu czynu. Powołany przepis odnosi się wyłącznie do funkcjonariuszy Straży Granicznej pozostających w służbie. Tylko do tej grupy zawodowej jest adresowany i tylko tę grupę obejmuje. W dacie wydania przez organ I instancji zaskarżonego postanowienia ([..] stycznia 2019 r.) o umorzeniu postępowania dyscyplinarnego, skarżący nie był już funkcjonariuszem Straży Granicznej, został bowiem ze służby w Straży Granicznej zwolniony z dniem 31 grudnia 2018 r. Skoro ww. nie posiadał statusu funkcjonariusza Straży Granicznej, to niedopuszczalne było prowadzenie wobec niego, czyli w stosunku do osoby pozostającej poza służbą, postępowania dyscyplinarnego i w konsekwencji wydanie merytorycznego rozstrzygnięcia przesądzającego o winie, czy też jej braku. Niemożliwym stało się także merytoryczne jego rozpatrzenie w trybie § 24 ust. 6 rozporządzenia. Obligowało to zatem organ I instancji do umorzenia postępowania dyscyplinarnego z uwagi na jego bezprzedmiotowość przejawiającą się tym, iż obwiniony przestał podlegać orzecznictwu dyscyplinarnemu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty