26.11.2021 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 26 listopada 2021 r., sygn. II GW 73/21

 

Dnia 26 listopada 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Starosty [...] z dnia [...] lipca 2021 r. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą [...] a Starostą [...] w przedmiocie zawiadomienia o nabyciu i zbyciu pojazdów postanawia: wskazać Starostę [...] jako organ właściwy do przyjęcia zawiadomienia o nabyciu i zbyciu pojazdów.

Uzasadnienie

Pismem z [...] lipca 2021r., [...] na podstawie art. 4 w zw. z art. 15 § 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. 2019 poz. 2325, dalej: "p.p.s.a.") wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego między nim a Starostą [...] do przyjęcia zawiadomień od [...], zamieszkałego w [...] ul. [...], prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą [...] o nabyciu i zbyciu pojazdów: toyota o numerze rejestracyjnym [...], toyota o numerze rejestracyjnym [...], toyota o numerze rejestracyjnym [...], toyota o numerze rejestracyjnym [...], toyota o numerze rejestracyjnym [...], toyota o numerze rejestracyjnym [...].

W uzasadnieniu pisma z [...] lipca 2021r., Starosta [...] wskazał, że zawiadomieniami z [...] maja 2021r. [...] (dalej: "uczestnik") poinformował Starostę [...] o nabyciu i zbyciu ww. pojazdów. Zawiadomieniem [...] z [...] maja 2021r. Starosta [...], działając w oparciu o art. 65 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, przekazał Staroście [...] zgłoszenia nabycia i zbycia ww. pojazdów złożone przez [...] z dołączonymi kopiami dokumentów, na podstawie których nastąpiło nabycie i zbycie pojazdów.

Dalej wskazał, że postępowanie związane ze zgłoszeniem nabycia i zbycia pojazdu uregulowane jest w art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym oraz w § 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 11 grudnia 2017r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz.U. z 2017r., poz. 2355, z późn. zm.) i w § 4 ust. 1 i 2 załącznika 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 27 września 2003r. w sprawie szczegółowych czynności organów związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2019r., poz. 2130, z późn. zm., dalej "rozporządzenia"). Zgodnie z art. 78 ust. 2 pkt 1 - Prawa o ruchu drogowym właściciel pojazdu zarejestrowanego jest zobowiązany zawiadomić starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu w terminie nieprzekraczającym 30 dni. W przypadku zawiadomienia o nabyciu pojazdu zarejestrowanego, organ rejestrujący dokonuje rejestracji pojazdu na wniosek właściciela pojazdu (§ 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz § 4 ust. 1 załącznika 1 do rozporządzenia w sprawie, szczegółowych czynności organów związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach). W przypadku zawiadomienia o zbyciu pojazdu zarejestrowanego organ rejestrujący, na podstawie § 4 ust. 2 załącznika I do rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, zobowiązany jest m. in. do zamieszczenia danych i informacji zawartych w zawiadomieniu w bazie danych i odpowiednio przekazania ich do ewidencji pojazdów. Do zawiadomienia o zbyciu pojazdu zarejestrowanego dotychczasowy właściciel dołącza kopię dokumentu, na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty