Wyrok NSA z dnia 20 maja 2021 r., sygn. I GSK 685/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. WSA Cezary Kosterna po rozpoznaniu w dniu 20 maja 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Minister Rozwoju i Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 października 2017 r. sygn. akt V SA/Wa 2674/16 w sprawie ze skargi P. Sp. z o.o. w K. na decyzję Ministra Rozwoju z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej na rzecz P.Sp. z o.o. w K. 5400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 października 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 2674/16 po rozpoznaniu skargi P. sp. z o.o. w K. (obecnie P. sp. z o.o. w K.) na decyzję Ministra Rozwoju (obecnie Ministra Rozwoju i Finansów) z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu: w pkt 1. uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...]; w pkt 2. umorzył postępowanie administracyjne; zaś w pkt 3. zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.
Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Minister Rozwoju decyzją z [...] lipca 2016 r. utrzymał w mocy decyzję Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w B. z [...] stycznia 2015 r. w przedmiocie kwoty przypadających do zwrotu środków przyznanych Skarżącemu i przeznaczonych na realizację programów finansowanych ze środków europejskich w kwocie 1.779.513,70 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Minister Rozwoju przyjął, że Skarżący w sposób nieprawidłowy dokonał podziału zamówienia na dwa Kontrakty nr 1 i 2. Dwa te zamówienia w rzeczywistości stanowiły jedno zamówienie. Zauważono, że szacunkowa wartość zamówienia dla Kontraktu nr 1 została ustalona przez zamawiającego na kwotę 13.921.814,30 zł netto (co stanowi równowartość 3.626.416,85 euro netto), zaś dla kontraktu nr 2 - 14.126.972,60 zł netto (3 679 857,41 euro netto). Łącznie szacunkowa wartość robót budowlanych objętych Kontraktem nr 1 i 2 wyniosła zatem 28.048.786,90 zł netto, tj.: 7.306.274,26 euro netto. Oznacza to, że łączna wartość ww. zamówień przekroczyła wskazany w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U., nr 224, poz.1795) próg wynoszący 4.845.000 euro dla robót budowlanych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty