28.05.2021

Wyrok NSA z dnia 28 maja 2021 r., sygn. I GSK 218/21

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędzia NSA Barbara Mleczko - Jabłońska Sędzia del. WSA Cezary Kosterna po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 września 2020 r., sygn. akt V SA/Wa 992/20 w sprawie ze skargi Gminy B. na decyzję Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 12 kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy B. na rzecz Zarządu Województwa Mazowieckiego 2700 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrokiem z 3 września 2020 r. sygn. akt V SA/Wa 992/20 oddalił skargę [...]na decyzję Zarządu Województwa Mazowieckiego z 12 kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskie.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.

Na podstawie umowy zawartej 9 lipca 2010 r. pomiędzy [...] (dalej: Beneficjent, Strona, Gmina lub Skarżąca) a Województwem Mazowieckim w imieniu, którego działała Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU), Strona realizowała projekt pt. "[...] zł (projekt).

Urząd Kontroli Skarbowej (UKS)przeprowadził czynności w ramach audytu gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej wskazanego projektu. Ustalono, że Gmina naruszyła zasadę uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Zaproponowano korektę finansową w wysokości 5 % wartości dofinansowania.

MJWPU przeprowadziła kontrolę planową na zakończenie projektu, w wyniku, której wskazano, że zakwestionowany przez UKS zapis punktu V specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) stanowi nieprawidłowość, jednak odstąpiono od nałożenia korekty finansowej. Nie można, bowiem wykazać, że stwierdzone naruszenie mogło spowodować rzeczywistą bądź potencjalną szkodę w budżecie UE. Gmina w maju 2013 r. została poinformowana przez zespół kontrolujący, że nie istnieją przesłanki do nałożenia korekty finansowej, gdyż nie zostały spełnione wszystkie niezbędne warunki do zastosowania takiej procedury.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp