25.11.2021

Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. III FSK 302/21

Zawieszenie/podjęcie postępowania

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia WSA (del.) Adam Nita (sprawozdawca), Protokolant Dorota Rembiejewska, po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2021 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "G. [...]" sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w N. (dawniej: "G. [...]" sp. z o.o. z siedzibą w N.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 21 czerwca 2018 r. sygn. akt I SA/Go 219/18 w sprawie ze skargi "G. [...]" sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w N. (dawniej: "G. [...]" sp. z o.o. z siedzibą w N.) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie z dnia 25 marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od gier za marzec i kwiecień 2010 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 21 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Go 219/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (zwany dalej Sądem I instancji) oddalił skargę G. [...] Sp. z o.o. w N. (zwanej dalej Wnioskodawcą, Podatnikiem, Stroną lub Skarżącą) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie (zwanego dalej Organem odwoławczym, Organem II instancji lub Dyrektorem IC) z 25 marca 2013 r., nr [...]. W tym rozstrzygnięciu ostatecznym Organ II instancji utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w G. (zwanego dalej Organem I instancji lub Naczelnikiem UC) z 18 grudnia 2012 r., odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za marzec i kwiecień 2010 r.

Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku, Strona swój wniosek o stwierdzenie nadpłaty uzasadniała brakiem podstaw do stosowania art. 139 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o podatku od gier hazardowych (Dz.U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540 - zwanej dalej u.g.h.). W przekonaniu Podatnika, wspomniana regulacja prawna jest unormowaniem o charakterze technicznym w rozumieniu art. 1 pkt 11 Dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r., ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych, oraz z zasadami dotyczącymi usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. L 204 z 21.07.1998 str. 37 - zwanej dalej Dyrektywą 98/34/WE). W związku z tym, według Wnioskodawcy art. 139 u.g.h. podlegał zaniechanej przez Polskę notyfikacji Komisji Europejskiej na podstawie art. 8 ust. 1 Dyrektywy 98/34/WE. Wobec jej braku, art. 139 u.g.h. nie mógł zaś stanowić podstawy do nałożenia obowiązku na jednostkę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp