22.07.2021

Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2021 r., sygn. III FSK 3789/21

Podatek od czynności cywilnoprawnych

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Dalkowska, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia WSA (del.) Bogusław Woźniak (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 15 stycznia 2021 r. sygn. akt I SA/Lu 520/20 w sprawie ze skargi M. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 31 sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 15 stycznia 2021 r., I SA/Lu 520/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę M.N. (dalej skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z 31 sierpnia 2020 r. w przedmiocie odpowiedzialności podatkowej płatnika. Wyrok (podobnie, jak pozostałe powołane w uzasadnieniu orzeczenia) jest dostępny na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/.

Skargę kasacyjną od ww. wyroku wniósł skarżący, zaskarżając go w całości. W skardze kasacyjnej zarzucono:

I. na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego:

1) art. 9 pkt 2, art. 10 ust. 2, 3a, 3c ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150 ze zm.) - dalej jako: "u.p.c.c." rozporządzenia unijnego, art. 30 § 1, 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) - dalej jako: "o.p.", § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2020 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U. z 2016 r. poz. 283 ze zm., dalej ZTP) − przez ich niewłaściwe zastosowanie w sprawie podatkowej, polegające na błędnym uznaniu przez Sąd, że organy podatkowe prawidłowo ustaliły winę skarżącego, podczas gdy z treści art. 9 pkt 2 u.p.c.c. i rozporządzenia unijnego nie wynika dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm (kupujący z umowy sprzedaży, notariusz − płatnik), jakie obowiązki są nałożone na kupującego do spełnienia warunków skorzystania przez niego ze zwolnienia podatkowego jako pomocy publicznej, a jakie z tym zachowaniem kupującego ciążą obowiązki na notariuszu − płatniku. Obowiązki te powinny wynikać bezpośrednio z treści przepisu art. 9 pkt 2 u.p.c.c. Przepis ten powinien być w zakresie zwolnienia podatkowego jako pomocy publicznej przepisem określonym "ostrym", czyli zgodnie z § 6 ZTP dokładnie i w sposób zrozumiały określać obowiązki dla adresatów zawartych w nich norm prawnych. W podstawie kasacyjnej skarżący nie powołuje się na konkretny przepis rozporządzenia unijnego co do jego naruszenia, z tej przyczyny, że art. 9 pkt 2 u.p.c.c. takiego przepisu nie zawiera, powołując się ogólnie na rozporządzenie unijne. W takim przypadku skarżący odpowiada na podstawie naruszenia przepisów prawa polskiego;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne