06.10.2021 Podatki

Wyrok NSA z dnia 6 października 2021 r., sygn. III FSK 3088/21

Co do zasady o sposobie kwalifikacji gruntu (budynku) dla celów podatkowych w podatku od nieruchomości, nie tyle decyduje sposób rzeczywistego wykorzystania nieruchomości, a jej funkcje (przeznaczenie) ujawnione w ewidencji gruntów i budynków. W konsekwencji organ podatkowy nie może samodzielnie dokonywać klasyfikacji funkcji nieruchomości, lecz powinien odwołać się do odpowiednich zapisów ewidencji gruntów i budynków.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Dominik Gajewski, Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek (sprawozdawca), Protokolant Natalia Zawadka, po rozpoznaniu w dniu 6 października 2021 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej E. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Łd 668/19 w sprawie ze skargi E. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 15 lipca 2019 r., nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2019 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 5 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Łd 668/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, po rozpoznaniu skargi E. K. (dalej: Skarżąca), na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi (dalej: Kolegium) z 15 lipca 2019 r., nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2019 r., oddalił skargę (wyrok ten oraz pozostałe powoływane orzeczenia dostępne są na stronie: http://orzeczenia.nsa. gov.pl).

W skardze kasacyjnej wniesionej od powyższego wyroku Skarżąca zarzuciła naruszenie:

I. przepisów prawa materialnego, tj. art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2020 r. poz. 276 ze zm. - dalej: u.p.g.k.) w związku z art. 2 Konstytucji RP, poprzez błędną wykładnię polegającą na uznaniu, że art. 21 u.p.g.k. ma charakter bezwzględny w takim znaczeniu, że organy podatkowe są bezwzględnie związane oznaczeniem nieruchomości wskazanym w ewidencji gruntów i budynków, również w przypadku gdy z uwagi na wcześniejsze zaniedbania organu podatkowego pierwszej instancji doszło do nieprzekazania właściwemu organowi wniosku o zmianę danych w tej ewidencji, co w konsekwencji prowadzi do zaakceptowania sytuacji, gdy z powodu zaniedbania ustawowego obowiązku przez organ administracji (naruszenia art. 65 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm. - dalej: k.p.a.)) podatnik miałby ponosić ujemne skutki tego zaniedbania i jest nie do pogodzenia z zasadą demokratycznego państwa prawnego, wyrażoną w art. 2 Konstytucji;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty