Wyrok NSA z dnia 30 września 2021 r., sygn. III FSK 4131/21
Podatek od czynności cywilnoprawnych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 30 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 10 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Lu 540/20 w sprawie ze skargi M. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 14 września 2020 r., nr [...] w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Sygnatura akt III FSK 4131/21
U z a s a d n i e n i e
Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę M. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie w przedmiocie odpowiedzialności podatkowej płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych. Zasadniczą przesłankę rozstrzygnięcia stanowiło uznanie, że skarżący jako notariusz sporządzający dnia 18.12.2018 r. umowę sprzedaży gruntów stanowiących gospodarstwo rolne niezasadnie zastosował zwolnienie przewidziane w art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150, dalej: u.p.c.c.) pomimo przekroczenia krajowego limitu skumulowanej pomocy de minimis, co z uwagi na profesjonalny status notariusza jako płatnika podatku świadczy o jego winie za niepobranie tego podatku.
W wywiedzionej od powyższego wyroku skardze kasacyjnej skarżący wniósł o jego uchylenie w całości oraz uchylenie decyzji Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie, a także o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania; ponadto zrzekł się rozprawy.
Na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30.08.2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej: P.p.s.a.) zarzucił naruszenie:
1. art. 9 pkt 2 oraz art. 10 ust. 2, ust. 3a i ust. 3c u.p.c.c., rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18.12.2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i art. 108 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24.12.2013 r., s. 9, dalej: rozp.1408), art. 30 § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm., dalej: O.p.) i § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20.06.2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2016 r., poz.283, dalej: rozp.z.t.p.) - przez ich niewłaściwe zastosowanie polegające na błędnym uznaniu, że organy podatkowe ustaliły winę skarżącego, podczas gdy z treści art. 9 pkt 2 u.p.c.c. oraz rozp.1408 nie wynika dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm (kupujący z umowy sprzedaży, notariusz - płatnik), jakie obowiązki są nałożone na kupującego do spełnienia warunków skorzystania przez niego ze zwolnienia podatkowego jako pomocy publicznej, a jakie z tym zachowaniem kupującego ciążą obowiązki na notariuszu - płatniku;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty