Postanowienie NSA z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. I OSK 2859/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 maja 2018 r. sygn. akt II SAB/Ol 112/17 odrzucające skargę Z. K. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. w przedmiocie złożenia propozycji służby postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie postanowieniem z 22 maja 2019 roku sygn. akt II SAB/Ol 112/17, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 roku - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2017, poz. 1369 ze zm.) dalej zwanej "p.p.s.a.", odrzucił skargę Z. K. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. w przedmiocie złożenia propozycji służby.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd wskazał, że pismem z [...] maja 2017 r. funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej Z. K. otrzymał od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. propozycję pracy, złożoną w trybie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. 2016, poz. 1948 ze zm.) dalej zwanej "p.w. KAS". Propozycję tę przyjął. Niezależnie od tego złożył skargę do WSA w Olsztynie na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. polegającą na braku złożenia propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej. Podniósł, że organ miał obowiązek prawny wynikający z art. 165 ust. 7 p.w. KAS złożenia mu propozycji służby, był bowiem funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej.
W odpowiedzi na skargę Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w O. wskazał, że nie miał obowiązku złożenia wszystkim funkcjonariuszom propozycji służby, a co za tym idzie niezasadny jest zarzut bezczynności w zakresie złożenia skarżącemu propozycji służby.
W ocenie Sądu pierwszej instancji skarga nie mieści się w granicach właściwości sądów administracyjnych, określonej w art. 3 § 2 pkt 8 i 9 p.p.s.a. Sąd wskazał, że propozycja służby, o której mowa w art. 165 ust. 7 p.w. KAS, nie stanowi klasycznej formy decyzji administracyjnej ani innego aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej podjętych w ramach bądź też poza postępowaniami określonymi w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Nie istnieje też przepis prawny, który obligowałby organ do przedstawienia stronie skarżącej propozycji dalszej służby. Sąd zwrócił uwagę na szczególny charakter propozycji służby, która dla swej skuteczności wymaga wyraźnego oświadczenia osoby, do której została skierowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty