06.11.2020

Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2020 r., sygn. II OSK 2571/20

Wodne prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński (spr.) Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski po rozpoznaniu w dniu 6 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Skarbu Państwa P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 25 czerwca 2020 r., sygn. akt I SA/Op 60/20 w sprawie ze skargi Skarbu Państwa P. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w N. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] grudnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie określenia opłaty stałej za pobór wód powierzchniowych 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania sądowego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 czerwca 2020 r., sygn. akt I SA/Op 60/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Skarbu Państwa P. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w N. P. z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie opłaty stałej za pobór wód powierzchniowych.

Powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Informacją roczną z dnia [...] października 2019 r. organ, na podstawie art. 271 ust. 1 Prawa wodnego oraz pozwolenia wodnoprawnego nr [...] ustalił stronie za okres: 1 stycznia 2019 r. - 31 grudnia 2019 r. opłatę stałą w wysokości 67,00 zł za pobór wód powierzchniowych. Opłata miała zostać uiszczona w czterech równych ratach kwartalnych.

W złożonej od powyższej informacji reklamacji strona podniosła, że opłata dotyczy zbiornika retencyjnego, który został wybudowany w celu przeciwdziałania skutkom odpływu wód opadowych na terenach górskich, zwiększenia retencji i utrzymania potoków oraz związanej z nim infrastruktury w dobrym stanie. Zbiornik ma również służyć ograniczaniu skutków powodzi albo susz oraz zwiększaniu różnorodności przyrodniczej. Strona dodała, że ochrona przeciwpowodziowa oraz zapobieganie skutkom suszy stanowi wspomaganie organów ustawowo zobligowanych do wypełniania obowiązków nałożonych ustawą Prawo wodne (odpowiednio art. 163 i art. 186 ustawy Prawo wodne). Przedmiotowy zbiornik jest usytuowany na terenie należącym do Skarbu Państwa, zarządzanym przez L., a woda przepływająca przez zbiornik nie jest wykorzystywana komercyjnie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp