Postanowienie NSA z dnia 12 lutego 2020 r., sygn. I OSK 2107/18
Służba celna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. M. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 marca 2018 r. sygn. akt II SAB/Wa 535/17 odrzucające skargę W. M. na bezczynność Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przedmiocie rozpoznania odwołania postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 14 marca 2018 r. sygn. akt II SAB/Wa 535/17, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2017, poz. 1369 ze zm.) dalej zwanej "p.p.s.a.", odrzucił skargę W. M. na bezczynność Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przedmiocie rozpatrzenia odwołania.
W uzasadnieniu Sąd wskazał, że funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej W. M. 5 maja 2017 r. otrzymał od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] propozycję pracy, złożoną w trybie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. 2016, poz. 1948 ze zm.) dalej zwanej "p.w. KAS". Propozycję tę przyjął. Niezależnie od tego złożył skargę do WSA w Warszawie na bezczynność Szefa Krajowej Administracji Skarbowej polegającą na nierozpoznaniu jego odwołania od otrzymanej propozycji zatrudnienia. Zdaniem skarżącego złożona mu propozycja stanowiła w istocie decyzję administracyjną o zwolnieniu ze służby, gdyż w jej efekcie faktycznie stracił status funkcjonariusza.
W odpowiedzi na skargę Szef Krajowej Administracji Skarbowej wskazał na brak właściwości sądu administracyjnego w sprawie.
W ocenie Sądu pierwszej instancji zarzucana organowi bezczynność nie jest objęta zakresem regulacji art. 3 § 2 pkt 8 i pkt 9 p.p.s.a. Możliwości wniesienia w tym przedmiocie skargi do sądu administracyjnego nie przewidują także przepisy szczególne. Wskazano, że przedstawiona skarżącemu funkcjonariuszowi propozycja zatrudnienia nie stanowi decyzji administracyjnej, od której przysługiwałoby uprawnienie do złożenia środka zaskarżenia w trybie administracyjnym. Nie stanowi też aktu lub czynności, o jakich mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Nie dotyczy bowiem bezpośrednio praw i obowiązków administracyjnoprawnych wynikających z przepisów prawa, a przede wszystkim pozostaje w sferze podległości służbowej - art. 5 pkt 2 p.p.s.a. Propozycja ta stanowi jedynie ofertę będącą elementem szerszego procesu zmierzającego do pozostawienia funkcjonariusza w stosunku zatrudnienia. Wobec tego zdaniem Sądu wojewódzkiego nie jest możliwe pozostawanie organu w bezczynności w rozpoznaniu odwołania wniesionego od takiej propozycji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty