29.01.2020 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 29 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 1926/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lutego 2018 r. sygn. akt II SAB/Wa 536/17 odrzucające skargę W. K. na bezczynność Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przedmiocie rozpatrzenia odwołania postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 27 lutego 2018 r. sygn. akt II SAB/Wa 536/17, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2017, poz. 1369 ze zm.) dalej zwanej "p.p.s.a.", odrzucił skargę W. K. na bezczynność Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w przedmiocie rozpatrzenia odwołania.

W uzasadnieniu Sąd wskazał, że funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej W. K. 22 maja 2017 r. otrzymał od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. propozycję pracy, złożoną w trybie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. 2016, poz. 1948 ze zm.) dalej zwanej "p.w. KAS". Propozycję tę przyjął. Niezależnie od tego złożył skargę do WSA w Warszawie na bezczynność Szefa Krajowej Administracji Skarbowej polegającą na nierozpoznaniu jego odwołania od otrzymanej propozycji zatrudnienia. Zdaniem skarżącego złożona mu propozycja stanowiła w istocie decyzję administracyjną o zwolnieniu ze służby, gdyż w jej efekcie faktycznie stracił status funkcjonariusza.

W odpowiedzi na skargę Szef Krajowej Administracji Skarbowej wskazał na brak właściwości sądu administracyjnego w sprawie.

W ocenie Sądu pierwszej instancji skarżący błędnie uznał złożoną mu propozycję zatrudnienia za decyzję administracyjną, w sytuacji, gdy jest ona jedynie ofertą organu administracji, który zmierza do nawiązania z nim stosunku pracy w miejsce istniejącego dotychczas stosunku służbowego. Akt ten nie rodzi żadnych skutków prawnych. Dopiero jego akceptacja, odmowa akceptacji lub upływ określonego terminu rodzą skutki w sferze stosunku służbowego funkcjonariusza, który nie ma obowiązku określonego zachowania się. Przedstawiona propozycja nie stanowi zatem również aktu lub czynności, o jakich mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Nie dotyczy bowiem bezpośrednio praw i obowiązków administracyjnoprawnych wynikających z przepisów prawa, a ponadto pozostaje w zakresie podległości służbowej. Wobec tego Sąd uznał, że skarga podlega oddaleniu z uwagi na brak drogi sądowoadministracyjnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty