01.12.2020

Postanowienie NSA z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. I OZ 961/20

Grzywna w trybie p.p.s.a.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia P. Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w G. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 11 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SO/Gd 6/20 z wniosku Stowarzyszenia A. z siedzibą w S. o wymierzenie grzywny P. Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków w G. z powodu nieprzekazania skargi dotyczącej udostępnienia informacji publicznej postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

W dniu 6 kwietnia 2020 r. Stowarzyszenie A. (dalej jako: "Stowarzyszenie") wniosło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wniosek o wymierzenie grzywny P. Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków w G. (dalej jako "WKZ"), w trybie art. 55 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.; dalej jako: "p.p.s.a."), z powodu nieprzekazania skargi z 2 marca 2020 r. na bezczynność w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej wraz z odpowiedzią na skargę oraz aktami sprawy.

W odpowiedzi na wniosek, w dniu 18 maja 2020 r., WKZ wniósł o niewymierzenie grzywny wskazując, że skarga Stowarzyszenia wniesiona za pośrednictwem ePUAP nie została przesłana do Sądu w terminie 15 dni od daty jej wpływu do organu. Projekt odpowiedzi na skargę był przygotowany jeszcze w marcu 2020 r., jednakże z uwagi na obowiązujący w kraju stan zagrożenia epidemicznego i związaną z tym konieczność sprawowania przez wielu pracowników organu opieki nad małoletnimi dziećmi, a także wprowadzony system pracy zdalnej, utrudnione było przesyłanie pism za pośrednictwem ePUAP. Zaistniały stan siły wyższej istotnie ograniczył możliwość terminowego rozpatrywania wniosków o udzielenie informacji publicznej, a także przesyłania do sądu skarg wraz z odpowiedzią organu. Co więcej, ograniczenia w funkcjonowaniu organów administracji publicznej w stanie epidemii i brak faktycznej możliwości terminowego udzielania informacji publicznej, znalazły wyraz w przepisach prawa, albowiem zgodnie z art. 15zzs ust. 10 pkt 1 ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 568; dalej jako: "ustawy zmieniająca z 31 marca 2020 r."), wyłączone zostały przepisy o bezczynności organów. WKZ stwierdził, że wniosek Stowarzyszenia jest niezasadny, gdyż zaistniała bezczynność nie ma znamion złej woli organu lub celowego przedłużania postępowania sądowego, lecz była konsekwencją siły wyższej i ograniczenia funkcjonowania organu w warunkach epidemii.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty