Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2020 r., sygn. I OSK 2876/19
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędziowie sędzia NSA Zygmunt Zgierski sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lipca 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1237/19 w sprawie ze skargi A. K. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 10 lipca 2019 r., II SA/Wa 1237/19, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. K. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania uchylił zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. z [...] marca 2019 r. nr [...] o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji w przedmiocie zwolnienia skarżącego ze służby.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Pismem z 5 lutego 2019 r. A. K. (dalej jako: "skarżący") zwrócił się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. (dalej jako: "Dyrektor IAS") z wnioskiem o wydanie decyzji administracyjnej w sprawie zwolnienia ze służby w Służbie Celno-Skarbowej. W ocenie skarżącego, skoro nie otrzymał propozycji dalszej służby (lub pracy), a jego stosunek służbowy ma charakter administracyjno-prawny, to organ jest obowiązany wydać decyzję w sprawie jego zwolnienia ze służby, gdyż tylko w ten sposób jest możliwe skontrolowanie legalności i zasadności zwolnienia ze służby.
Postanowieniem z [...] marca 2019 r., wydanym na podstawie art. 61a k.p.a., Dyrektor IAS odmówił skarżącemu wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji w przedmiocie jego zwolnienia ze Służby Celno-Skarbowej, stwierdzając, że brak jest materialnoprawnej podstawy do rozpatrzenia żądania skarżącego w trybie administracyjnym, a organ może orzekać w formie decyzji administracyjnej tylko wówczas, gdy upoważnia go do tego określony przepis obowiązującego prawa materialnego. W rozpatrywanej sprawie wygaśnięcie stosunku służbowego skarżącego, traktowane przez ustawodawcę jako zwolnienie ze służby (art. 170 ust. 3 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej - Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.; dalej jako: "p.w.KAS") następuje z mocy prawa (ex lege), a więc bez konieczności wydania odrębnego aktu administracyjnego rozstrzygającego o ustaniu tego stosunku służbowego poprzez jego wygaśnięcie, czy też zwolnieniu ze służby w związku z wygaśnięciem stosunku służbowego funkcjonariusza. Nie jest więc dopuszczalne uwzględnienie wniosku skarżącego o wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie decyzji w sprawie zwolnienia ze służby, i tym samym wydanie decyzji o wygaśnięciu stosunku służbowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty