Wyrok NSA z dnia 8 października 2020 r., sygn. II OSK 3970/19
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jerzy Stelmasiak po rozpoznaniu w dniu 8 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 11 września 2019 r. sygn. akt II SA/Ol 648/19 w sprawie ze sprzeciwów A. S.A. z siedzibą w W. i M.R. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 11 września 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił sprzeciwy A. S.A. z siedzibą w W. (dalej: spółka lub inwestor) i M.R. (dalej: skarżąca) od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z [...] lipca 2019 r., w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z [...] marca 2019 r., Wójt Gminy Wydminy odmówił spółce wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy trzody chlewnej o łącznej obsadzie 2150,4 DJP na działce nr [...], obręb [...].
Odwołanie od powyższej decyzji wniosła spółka.
Decyzją z [...] lipca 2019 r., Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał w pierwszej kolejności, że decyzja organu I instancji została wydana w oparciu o niewłaściwą podstawę prawną. Na podstawie art. 16 ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 935), w postępowaniu zastosowanie miały przepisy k.p.a. w brzmieniu obowiązującym do 1 czerwca 2017 r. Ponadto, 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015, poz. 1936), ale zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy nowelizującej, do spraw wszczętych na podstawie ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2016, poz. 353, ze zm. - dalej: ustawa środowiskowa), dla których przed dniem wejścia w życie nowelizacji przedłożono raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub wydano postanowienie określające zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, stosuje się przepisy dotychczasowe. Oznacza to, że w tej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy środowiskowej obowiązujące przed 1 stycznia 2017 r. Dodatkowo organ odwoławczy zwrócił uwagę, że 1 stycznia 2018 r. w życie weszła ustawa z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. 2017, poz. 1566), która również znowelizowała przepisy ustawy środowiskowej. Również jednak w tym przypadku zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowe (art. 545 ust. 1 ustawy Prawo wodne). Organ I instancji orzekał w oparciu o nowy stan prawny, co miało wpływ na ocenę materiału dowodowego, w tym również ocenę raportu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty