21.10.2020

Wyrok NSA z dnia 21 października 2020 r., sygn. I GSK 613/18

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski po rozpoznaniu w dniu 21 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Rozwoju i Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2017 r. sygn. akt V SA/Wa 2572/16 w sprawie ze skargi Powiatu W. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od Powiatu W. na rzecz Ministra Finansów 22 521 (dwadzieścia dwa tysiące pięćset dwadzieścia jeden) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 31 sierpnia 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 2572/16 po rozpoznaniu skargi Powiatu W. (dalej: skarżąca lub Powiat) na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej za rok 2011: w pkt 1. uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję ją poprzedzającą z [...] grudnia 2015 r.; zaś w pkt 2. zasądził zwrot kosztów postępowania.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Minister Finansów decyzją z [...] lipca 2016r. uchylił decyzję z [...] grudnia 2015r. w części dotyczącej ustalenia wysokości podlegającej zwrotowi kwoty części oświatowej subwencji ogólnej za rok 2011 i ustalił tę kwotę w wysokości 1.264.123 zł.

Organ uznał, że nastąpiło nieprawidłowe jej naliczenie na skutek zawyżenia liczby uczniów, w poszczególnych wagach, co spowodowało zawyżenie liczby tzw. uczniów przeliczeniowych o 267,9922. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ przytoczył zastosowane przepisy i wskazał, że w wyniku ponownego przeliczenia liczby uczniów tj. bez uwzględnienia 267,9922 uczniów przeliczeniowych, część oświatowa subwencji ogólnej za rok 2011 wynosi 33.632,505 zł. Zatem różnica między otrzymaną przez Powiat częścią oświatową subwencji ogólnej za rok 2011 i należną częścią oświatową subwencji ogólnej za ten rok wynosi 1.264,123 zł. W ocenie Ministra skoro konkretni wychowankowie Ośrodka nie posiadali w dniu 30 września 2010r. aktualnych orzeczeń lub opinii stanowiących warunek konieczny pozwalający na objęcie ich konkretnymi wagami, to zastosowanie tych wag było nieprawidłowe w świetle obowiązujących przepisów prawa. Organ podkreślił konieczność aktualności orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego posiadanego przez ucznia objętego takim kształceniem lub opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest warunkiem koniecznym zapewnienia wychowankowi właściwych, dostosowanych do jego aktualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, oddziaływań.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp