Wyrok NSA z dnia 14 października 2020 r., sygn. II GSK 393/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Protokolant Anna Fyda- Kawula po rozpoznaniu w dniu 14 października 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 26 października 2017 r. sygn. akt II SA/Bk 508/17 w sprawie ze skargi A. Sp. z o.o. w P. na decyzję Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. Sp. z o.o. w P. na rzecz Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 26 października 2017 r., sygn. akt II SA/Bk 508/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, działając na podstawie ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.; dalej jako: "p.p.s.a.") oddalił skargę "A" Sp. z o.o. w P. (dalej jako: "skarżąca") na decyzję Dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku z dnia [...] maja 2017 r. w przedmiocie konkursu ofert.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazał, że w dniu 8 lutego 2017 r. ogłoszono postępowanie w trybie konkursu ofert na świadczenia opieki zdrowotnej w rodzaju: świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze, w zakresie: świadczenia zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie, na obszarze powiatów: X, Y, Ł., Z, Ź i Ż. W ogłoszeniu wskazano wartość zamówienia i okres rozliczeniowy oraz że zostaną zawarte maksymalnie trzy umowy. Do wyznaczonego terminu wpłynęło pięć ofert, w tym oferta skarżącej, której to oferty braków formalnych nie stwierdzono. W trakcie weryfikacji w dniu 7 marca 2017 r. na miejscu wskazanym jako miejsce udzielania świadczeń przez skarżącą, komisja konkursowa stwierdziła brak sprzętu deklarowanego w formularzu ofertowym (okazano wyłącznie faktury zakupu oraz paszporty techniczne sprzętu). W konsekwencji, stwierdzając brak spełnienia warunków wymaganych w przepisach prawa, w tym warunków określonych przez Prezesa NFZ na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 ze zm.; dale jako: "ustawa o świadczeniach"). Komisja konkursowa w dniu 13 marca 2017 r. odrzuciła ofertę skarżącej, o czym skarżącą poinformowała. Oferta skarżącej nie brała udziału w dalszej części postępowania konkursowego, zaś zgłoszony do odrzucenia oferty protest został oddalony przez komisję w dniu 24 marca 2017 r. Tego samego dnia nastąpiło rozstrzygnięcie postępowania konkursowego, w wyniku, którego świadczenia na obszarze określonym w ogłoszeniu zostały zabezpieczone, zaś po wcześniejszym przeprowadzeniu negocjacji, do zawarcia umowy zostali wybrani trzej inni oferenci.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty