28.10.2020

Wyrok NSA z dnia 28 października 2020 r., sygn. I GSK 597/18

Finanse publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Barbara Mleczko-Jabłońska (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 28 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy Chęciny od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 21 września 2017 r. sygn. akt I SA/Ke 460/17 w sprawie ze skargi Gminy Chęciny na decyzję Zarządu Województwa Świętokrzyskiego z dnia 7 czerwca 2017 r. nr RPSW.IZ.UMWSW.06.02.00-26-369/08-2017/12 w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty części dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy Chęciny na rzecz Zarządu Województwa Świętokrzyskiego 900 (dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 21 września 2017 r., sygn. akt I SA/Ke 460/17, oddalił skargę Gminy Chęciny na decyzję Zarządu Województwa Świętokrzyskiego z 7 czerwca 2017 r. w przedmiocie zwrotu części dofinansowania.

Sąd I instancji przyjął, że Zarząd Województwa Świętokrzyskiego prawidłowo utrzymał w mocy decyzję własną z 1 marca 2017 r. orzekającą o zwrocie przez Gminę Chęciny części dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, przekazanego na podstawie umowy z 13 grudnia 2011 r., uznając, że zasadne było obciążenie Gminy obowiązkiem zapłaty odsetek, w sytuacji gdy podatek VAT, początkowo wskazany w umowie jako koszt kwalifikowalny, dofinansowany ze środków pomocowych został przez Gminę odzyskany, co spowodowało, że stał się wydatkiem niekwalifikowalnym. Zdaniem WSA, zobowiązanie nie uległo też przedawnieniu zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej, bowiem przepisów Działu III tej ustawy w zakresie regulującym terminy przedawnienia nie stosuje się w przedmiotowej sprawie z uwagi na przepis szczególny tj. art. 3 Rozporządzenia Rady (WE EURATOM) Nr 2988/95. Ponadto zdaniem Sądu początek biegu terminu przedawnienia liczyć należy od daty złożenia przez Gminę korekty deklaracji z wnioskiem o zwrot podatku VAT, a nie od daty zawarcia umowy, jak twierdzi skarżąca.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne