10.03.2020 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 10 marca 2020 r., sygn. II GSK 1508/19

Przeciwdziałanie alkoholizmowi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia WSA (del.) Ewa Cisowska-Sakrajda po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prokuratora Regionalnego w Szczecinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 2 października 2019 r., sygn. akt II SA/Sz 708/19 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Szczecinku na uchwałę Rady Miejskiej w Białym Borze z dnia 24 sierpnia 2018 r., nr XLII/302/2018 w przedmiocie ustalenia zasad usytuowania miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. stwierdza nieważność § 1 pkt 1 uchwały Rady Miejskiej w Białym Borze z dnia 24 sierpnia 2018 r., nr XLII/302/2018.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, wyrokiem z dnia 2 października 2019 r., oddalił skargę Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Szczecinku na uchwałę Rady Miejskiej w Białym Borze z dnia 24 sierpnia 2018 r., nr XLII/302/2018 w przedmiocie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy Biały Bór miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Prokurator Rejonowy w Szczecinku skargą zaskarżył wymienioną uchwałę, wnosząc o stwierdzenie nieważności jej § 1 pkt 1. Zarzucił jej naruszenie przepisów preambuły oraz art. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j.: Dz.U. z 2018 r., poz. 2137) a także art. 31 ust. 3 w zw. z art. 68 Konstytucji RP, poprzez przyjęcie przez Radę Miejską odległości minimalnej 15 metrów pomiędzy punktem sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, a obiektem chronionym. W ocenie Prokuratora, przyjęcie przez Radę odległości 15 metrów pomiędzy punktem sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, a obiektem chronionym spowoduje, że punkt taki może znajdować się w najbliższym sąsiedztwie od obiektów chronionych, co w oczywisty sposób kłóci się z koniecznością realizowania obowiązku ograniczania dostępności alkoholu, w szczególności w stosunku do osób nieletnich. Wskazał również, że zaskarżona uchwała nie miała uzasadnienia, które wskazywałoby na kryteria mające wpływ na ustalenie takich a nie innych odległości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty