Wyrok NSA z dnia 17 września 2020 r., sygn. I FSK 231/18
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Marek Kołaczek (spr.), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 17 września 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 października 2017 r. sygn. akt I SA/Łd 789/17 w sprawie ze skargi Gminy U. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2017 r. nr 1061-IPTPP2.4512.47.2017.1.KW w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy U. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 17 października 2017 r., sygn. akt I SA/Łd 789/17 po rozpoznaniu skargi Gminy U. (dalej: "Gmina" lub "Skarżąca") uchylił zaskarżoną interpretacje indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 marca 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Z uzasadnienia powyższego wyroku wynikało, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT oraz, że posiada targowisko, które w latach 2011-2012 dzierżawiła odpłatnie, a którym od 2013 r. zarządza samodzielnie. Gmina pobiera opłatę targową od osób handlujących na terenie targowiska, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 716; dalej: "u.p.o.l.") oraz Uchwały Rady Gminy z 28 kwietnia 2005 r. Ponadto od osób korzystających z targowiska pobiera opłatę parkingową oraz opłatę rezerwacyjno-eksploatacyjną. Opłaty te pobierane były na podstawie Uchwały Rady Gminy z 28 kwietnia 2005 r., a od 2016 r. - na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy z 28 stycznia 2016 r.
Gmina wskazała, że w latach 2013-2015 ponosiła wydatki inwestycyjne związane z modernizacją (budową/przebudową i remontem) targowiska. W ramach inwestycji wybudowano budynek gospodarczy, wykonano roboty rozbiórkowe nawierzchni asfaltowej, wykonano aleje dla kupujących, chodniki z kostki brukowej, wybudowano oraz wymieniono ogrodzenie w części przebudowanej i remontowanej, wykonano regulację poziomą urządzeń podziemnych, wybudowano cztery portiernie kontenerowe, jak również dokonano modernizacji instalacji elektrycznej i oświetleniowej. Wartość początkowa inwestycji przekroczyła 15.000 zł. Infrastruktura wytworzona w ramach inwestycji jest wykorzystywana przez wszystkie podmioty handlujące. W związku ze zrealizowaną inwestycją Gmina otrzymywała od wykonawców faktury z wykazanym podatkiem VAT. Gmina ponosi także wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem i utrzymaniem targowiska, np.: prowadzenie bieżących prac porządkowych i konserwacyjnych, koszty utrzymania czystości, koszty dostawy wody i prądu, usługi ochrony, zapewnienie odpowiedniego nadzoru higieniczno-sanitarnego. Gmina wskazała, że nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących. Przedmiotem jej wniosku są zaś wydatki inwestycyjne i bieżące poniesione do dnia 31 grudnia 2015 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty