Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2020 r., sygn. I FSK 1418/17
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ryszard Pęk (spr.), Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia WSA (del.) Bożena Dziełak, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 listopada 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 882/15 w sprawie ze skargi O. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 26 lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od O. S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. kwotę 5000 (pięć tysięcy) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu I instancji.
1.1. Wyrokiem z 16 listopada 2016 r., sygn. akt III SA/Gl 882/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę O. S. (dalej skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z 26 lutego 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za od okresy stycznia do grudnia 2010 r.
2. Przedstawiony przez Sąd I instancji przebieg postępowania podatkowego.
2.1. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w K. (dalej organ pierwszej instancji) decyzją z 8 maja 2014 r. określił skarżącemu zobowiązanie w podatku od towarów i usług za okresy od stycznia do grudnia 2010 r.
2.2. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji ustalił, że faktury dokumentujące nabycie przez skarżącego (działającego pod firmą [...]) wyrobów stalowych, wystawione przez [...] (za usługę transportową) nie odzwierciedlały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych.
Organ pierwszej instancji przyjął, że skarżący brał udział w zorganizowanym łańcuchu firm powiązanych mających na celu wyłudzanie podatku VAT. Po szczegółowym omówieniu mechanizmu fakturowego obrotu towarami z wyłudzeniem podatku VAT podkreślił, że proceder ten polegał na tym, że dostawcy z krajów Unii Europejskiej - [...] - wykazywali dostawy wewnątrzwspólnotowe na rzecz firm polskich pełniących rolę tzw. znikających podatników, czy tzw. słupów, które cechowało: brak oznak prowadzenia faktycznej działalności gospodarczej, brak dokumentacji finansowo-księgowej, nie składanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych, brak statusu czynnego podatnika VAT. Rolę firm - słupów pełniły w przypadku dostaw do [...]. W przypadku dostaw z [...] nie uczestniczyły firmy pośredniczące (dostawy bezpośrednie). Rola tych firm polegała na tym, że osoby, które kierowały grupą firm biorących udział w łańcuchu, tj. J. P. i K. C. oraz O. S. wykorzystując dokumenty rejestracyjne powyższych firm-słupów zawierały transakcje wewnątrzwspólnotowe w zakresie obrotu wyrobami stalowymi. Firmy te faktycznie nie nabywały wyrobów stalowych od zagranicznych podmiotów, nie posiadały jakichkolwiek praw do tych towarów, a przez to nie były dysponentami tych towarów, jak ich rzeczywiści właściciele.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty