11.12.2019

Postanowienie NSA z dnia 11 grudnia 2019 r., sygn. I OSK 3120/19

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kremer po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 6 września 2019 r., sygn. akt III SA/Gd 489/19 o odrzuceniu skargi A. R. na uchwałę Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 r. nr VIIIk/VII/82/2019 w przedmiocie założenia przedszkola samorządowego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 6 września 2019 r., sygn. akt III SA/Gd 489/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku odrzucił skargę A. R. na uchwałę Rady Miasta Wejherowa z dnia 2 kwietnia 2019 r., nr VIIIk/VII/82/2019 w przedmiocie założenia przedszkola samorządowego.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że w dniu 2 kwietnia 2019 r. Rada Miasta Wejherowa podjęła uchwałę nr VIIIk/VII/82/2019 w sprawie założenia Przedszkola Samorządowego nr [...] imienia [...] w Wejherowie. W § 1 uchwały przyjęto, że z dniem 1 września 2019 r. zakłada się Przedszkole Samorządowe nr [...] imienia [...] w Wejherowie na [...]. Nadto przyjęto, że akt założycielski przedszkola stanowi załącznik nr 1 do uchwały (§ 2 uchwały) oraz że przedszkolu nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 2 do uchwały (§ 3 uchwały).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na powyższą uchwałę wniosła A. R., wyjaśniając że jest organem prowadzącym Przedszkole Niepubliczne "[...]" w Wejherowie, które prowadzi swą działalność w Wejherowie przy ul. [...]. Nieruchomość ta stanowi własność Gminy Wejherowo, zaś skarżąca jest w posiadaniu lokalu na podstawie umowy użytkowania obowiązującej do dnia 30 czerwca 2019 r.

Uzasadniając swój interes prawny w zaskarżeniu ww. uchwały skarżąca wyjaśniła, że uchwała skutkuje zmianą sposobu naliczania i wysokości otrzymywanej przez skarżącą dotacji oświatowej na jednego ucznia w ramach prowadzonego przez skarżącą przedszkola. Ma ona zatem interes prawny w kontroli legalności powołania przedszkola publicznego, w tym także wyposażenia go w majątek, co przekłada się bezpośrednio na koszt funkcjonowania. Ponadto przedszkole zostało utworzone w oparciu o lokal, do którego skarżąca w chwili utworzenia przedszkola ma tytuł prawny, co koliduje z jej interesem prawnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty