Postanowienie NSA z dnia 13 listopada 2019 r., sygn. I OSK 2684/19
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. J. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lipca 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 1099/19 o odrzuceniu skargi M. J. na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie wydania państwu obcemu osoby ściganej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 5 lipca 2019 r., IV SA/Wa 1099/19, odrzucił skargę M. J. na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie wydania państwu obcemu osoby ściganej. W uzasadnieniu Sąd I instancji wyjaśnił, że zaskarżone postanowienie Ministra Sprawiedliwości zostało wydane na podstawie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o ekstradycji z 10 lipca 1996 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 93, poz. 1066) z uwzględnieniem zmian wynikających z art. 3 ust. 2 Porozumienia o ekstradycji między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki z dnia 25 czerwca 2003 r. oraz art. 603 § 5 k.p.k. W wyroku w sprawie SK 6/10 z 21 września 2010 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 4 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o ekstradycji z 10 lipca 1996 r., który daje Ministrowi Sprawiedliwości uprawnienie do wydania obywatela polskiego do USA, jest zgodny z art. 55 ust. 1 i 2 w zw. z art. 2 Konstytucji RP. Trybunał Konstytucyjny dokonał przy tym analizy charakteru postępowania o wydanie państwu obcemu osoby ściganej, jakie toczy się przed Ministrem Sprawiedliwości, a także charakteru rozstrzygnięcia przez Ministra wniosku państwa obcego o wydanie osoby ściganej na podstawie art. 603 § 5 k.p.k. W konsekwencji Trybunał przesądził, że postępowanie prowadzone przez Ministra Sprawiedliwości jest postępowaniem sui generis prowadzonym na podstawie przepisów k.p.k., natomiast rozstrzygnięcie Ministra Sprawiedliwości wydane na podstawie art. 603 § 5 k.p.k. nie jest decyzją administracyjną i od tego rozstrzygnięcia kodeks nie przewiduje środka odwoławczego. W konsekwencji Sąd I instancji stwierdził, że skoro do postępowania przed Ministrem Sprawiedliwości w przedmiocie wydania osoby ściganej nie mają zastosowania przepisy postępowania administracyjnego, a wydane postanowienie nie jest decyzją administracyjną, ani innym aktem z zakresu administracji publicznej, to skarga na nie do sądu administracyjnego nie jest dopuszczalna. Zgodnie z art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; dalej: "p.p.s.a."), jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego, skarga podlega odrzuceniu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty