Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2019 r., sygn. II OSK 2892/18
Czystość i porządek
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Ornontowice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/Gl 251/18 w sprawie ze skargi R. K. na uchwałę Rady Gminy Ornontowice z dnia 29 listopada 2017 r. nr XXXVII/313/17 w przedmiocie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy I. prostuje oczywistą omyłkę w sentencji wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/Gl 251/18 w ten sposób, że słowa "Rady Gminy w Ornontowicach" zastępuje słowami "Rady Gminy Ornontowice", II. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/GI 251/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi R. K. na uchwałę Rady Gminy Ornontowice z dnia 29 listopada 2017 r. nr XXXVII/313/17 w przedmiocie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, stwierdził nieważność § 1 pkt 4 zaskarżonej uchwały w zakresie słów "a przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości należy je dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych" (punkt 1), zaś w pozostałym zakresie skargę oddalił (punkt 2) oraz zasądził od Rady Gminy Ornontowice na rzecz skarżącego kwotę 300 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (punkt 3).
Sąd kontrolując legalność wyżej wymienionej uchwały, w pierwszej kolejności wskazał na terminowość wniesienia skargi oraz posiadanie przez skarżącego interesu prawnego legitymującego go do jej złożenia, wynikającego z faktu, że jest on właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na terenie Gminy Ornontowice, który został zobligowany do gospodarowania odpadami komunalnymi w sposób określony aktami prawa miejscowego. Wskazano, że § 1 pkt 4 zaskarżonej uchwały (zmieniający dotychczasowy zapis § 13 ust. 6 regulaminu), zgodnie z którym w przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości należy je dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powoduje naruszenie interesu prawnego strony poprzez przerzucenie na nią realizacji zadań i obowiązków ustawowych jednostki samorządu terytorialnego w postaci nakładania na skarżącego obowiązku transportu odpadów biodegradowalnych do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych we własnym zakresie i na własny koszt.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty