18.11.2019

Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2019 r., sygn. II OSK 2891/18

Czystość i porządek

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Ornontowice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/Gl 250/18 w sprawie ze skargi R. K. na uchwałę Rady Gminy Ornontowice z dnia 29 listopada 2017 r. nr XXXVII/312/17 w przedmiocie określenia szczegółowego sposobu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych I. prostuje oczywistą omyłkę w sentencji wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/Gl 250/18 w ten sposób, że słowa "Rady Gminy w Ornontowicach" zastępuje słowami "Rady Gminy Ornontowice", II. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/Gl 250/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu sprawy ze skargi R. K. na uchwałę Rady Gminy Ornontowice z dnia 29 listopada 2017 r. nr XXXVII/312/17 w przedmiocie określenia szczegółowego sposobu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych, stwierdził nieważność § 2 ust. 1 pkt 8 zaskarżonej uchwały w zakresie słów "ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów tylko w zabudowie wielorodzinnej" a w pozostałym zakresie skargę oddalił, a także zasądził od Rady Gminy Ornontowice na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego.

Sąd kontrolując legalność wyżej wymienionej uchwały w pierwszej kolejności wskazał na terminowość wniesienia skargi oraz posiadanie przez skarżącego interesu prawnego legitymującego go do jej złożenia a wynikającego z faktu, że jest on właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na terenie Gminy Ornontowice, który został wyłączony z odbierania przez Gminę bezpośrednio z jego nieruchomości odpadów ulegających biodegradacji. Wskazano, że § 2 ust. 1 pkt 8 zaskarżonej uchwały poprzez użycie słów "ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów tylko w zabudowie wielorodzinnej" powoduje naruszenie interesu prawnego skarżącego poprzez przerzucenie na niego realizację zadań i obowiązków ustawowych jednostki samorządu terytorialnego w postaci nakładania na stronę obowiązku transportu odpadów biodegradowalnych do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych we własnym zakresie i na własny koszt.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty