12.11.2019 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2019 r., sygn. I OSK 1330/19

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Borowiec sędzia NSA Zygmunt Zgierski po rozpoznaniu w dniu 12 listopada 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 26 lutego 2019 r. sygn. akt II SAB/Op 3/19 w sprawie ze skargi R. S. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu w przedmiocie wydania decyzji o zwolnieniu ze służby oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 26 lutego 2019 r., sygn. akt II SAB/Op 3/19, po rozpoznaniu skargi R. S., w pkt 1) zobowiązał Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu do wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego R. S. w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez organ odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami, w pkt 2) stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Skarżący w okresie od dnia 12 grudnia 1994 r. do dnia 28 lutego 2017 r. pełnił stałą służbę w Oddziale Celnym w Opolu na stanowisku starszego specjalisty Służby Celnej w stopniu starszego aspiranta. W wyniku otrzymania w dniu 24 lutego 2017 r. pisemnej informacji, od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2017 r. pełnił służbę w Delegaturze Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu. Po dniu 1 marca 2017 r. skarżący nie otrzymał propozycji dalszej służby, ani żadnej informacji o miejscu pełnienia służby. Organ nie wydał również decyzji o zwolnieniu skarżącego ze służby.

Pismem z dnia 14 maja 2018 r. skarżący zwrócił się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu o wydanie w stosunku do niego decyzji administracyjnej zwalniającej go ze służby w Służbie Celno-Skarbowej. Uzasadniając wniosek skarżący wskazał, że jest funkcjonariuszem celnym, który nie otrzymał propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej, ani też propozycji pracy. W jego ocenie, skoro jego stosunek służbowy ma charakter administracyjno-prawny, to zgodnie z orzecznictwem NSA zwolnienie ze służby winno być dokonane w formie decyzji, gdyż wówczas nastąpi prawna możliwość kontroli legalności takiej decyzji i jej zasadności. Dodał, że intencją wniosku było uzyskanie kontroli działań prawnych Dyrektora Izby Administracji Skarbowej prowadzących do jego faktycznego zwolnienia ze służby.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp