Postanowienie NSA z dnia 19 grudnia 2019 r., sygn. I OSK 3166/19
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tamara Dziełakowska po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. w J. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 września 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 1216/19 w sprawie ze skargi [...] S.A. w J. na pismo Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] marca 2019 r. znak [...] w przedmiocie wyznaczenia mediatora w sporze zbiorowym postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z 24 września 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę [...] S.A. w J. na pismo Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z [...] marca 2019 r. w przedmiocie wyznaczenia mediatora w sporze zbiorowym oraz zwrócił uiszczony wpis od skargi.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji, ww. pismo Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczy wyznaczenia mediatora do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego w sporze zbiorowym pomiędzy Komisją Międzyzakładową [...] przy [...] S.A. a zarządem tejże Spółki. Nie ma ono charakteru administracyjnoprawnego, ponieważ stanowi wyłącznie informację o trybie, w jakim została wyznaczona osoba mediatora. Stwierdzeniom zawartym w tym piśmie nie można przypisywać przymiotu "rdzenia orzeczenia" ani tym bardziej nie można przyjąć, że pismo to zawiera konstytutywne elementy decyzji administracyjnej wynikające z art. 107 K.p.a. Nie można poczytywać tych stwierdzeń jako mających charakter rozstrzygnięcia w indywidualnej sprawie administracyjnej w zakresie praw czy obowiązków skarżącej Spółki, które podlegałoby zaskarżeniu do sądu administracyjnego. W ocenie Sądu zaskarżone pismo nie jest decyzją administracyjną, jak również innym aktem lub czynnością, o których mowa w przepisie art. 3 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm. - zwanej dalej P.p.s.a.). W sprawie nie mamy do czynienia z czynnością dotyczącą stricte administracji publicznej, ale z działaniem z zakresu stosunków zbiorowego prawa pracy. Spory zbiorowe pracowników z pracodawcą lub pracodawcami regulują przepisy ustawy z 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Wskazując na art. 11 ust. 1 i 2 tej, Sąd przyjął, że kwestia zmiany już wyznaczonego mediatora pozostaje poza kognicją sądu administracyjnego. W aktualnym stanie prawnym brak jest bowiem przepisów prawa materialnego, które nakazywałyby rozpatrzenie przez Ministra żądania o zmianę wyznaczonego mediatora w trybie administracyjnym tym bardziej w formie decyzji, postanowienia lub innego aktu z zakresu administracji publicznej. Każda ze stron sporu zbiorowego może złożyć wniosek o wyznaczenie mediatora z listy ministerialnej, jednak Minister nie jest związany tym wnioskiem w zakresie obejmującym wybór wskazanego kandydata na mediatora. Wyznaczenie osoby mediatora w sporze zbiorowym prawa pracy jest więc przejawem władzy dyskrecjonalnej Ministra, mieszczącej się w zakresie jego swobodnego uznania. Skoro zaś tzw. stosunek kreacyjny przy wyznaczaniu mediatora nie jest stosunkiem administracyjnoprawnym, to jego zmiana tym bardziej stanowi rozstrzygnięcie włącznie dyskrecjonalne. Tym samym czynność ta jest odformalizowana i nie mieści się w katalogu spraw wymienionych w art. 3 § 2 P.p.s.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty