Postanowienie NSA z dnia 10 grudnia 2019 r., sygn. I OSK 1372/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka po rozpoznaniu w dniu 10 grudnia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. D. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 stycznia 2018 r. sygn. akt II SAB/Rz 157/17 o odrzuceniu skargi A. D. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie w przedmiocie braku złożenia propozycji służby postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie postanowieniem z 18 stycznia 2018 r., II SAB/Rz 157/17, odrzucił skargę A. D. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie w przedmiocie braku złożenia propozycji służby.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podał, że skarżąca wywiodła skargę na "bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie, wyrażająca się w braku złożenia propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej", na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.; dalej jako: "PwKAS") i wniosła o stwierdzenie bezczynności organu w związku z faktem nieprzedstawienia jej propozycji służby oraz o zobowiązanie organu do złożenia propozycji służby. W uzasadnieniu skargi wskazała, że organ miał obowiązek złożenia do 31 maja 2017 r. wszystkim dotychczasowym pracownikom KAS propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia, a wszystkim dotychczasowym funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej propozycji określającej nowe warunki pełnienia służby.
Zdaniem Sądu I instancji, postępowanie, w którym organ administracji skarbowej przedstawia - na podstawie art. 165 ust. 7 PwKAS - pracownikom lub funkcjonariuszom pisemną propozycję określającą nowe warunki służby lub zatrudnienia, nie jest postępowaniem administracyjnym. Stąd też, zarówno propozycja określająca nowe warunki zatrudnienia lub służby, nie jest decyzją administracyjną (art. 3 § 2 pkt 1 p.p.s.a.), postanowieniem wydanym w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także postanowieniem rozstrzygającym sprawę co do istoty (art. 3 § 2 pkt 2 p.p.s.a.). Propozycje przedstawiane w oparciu o art. 165 ust. 7 PwKAS, nie są wszak władczym, jednostronnym oświadczeniem woli organu administracji publicznej (lub innego podmiotu sprawującego w zleconym mu zakresie funkcje administracji publicznej), skierowanym do zewnętrznego adresata, rozstrzygającym indywidualną sprawę administracyjną (autorytatywnie konkretyzujące administracyjnoprawny stosunek materialny), podjętą na podstawie i w celu konkretyzacji generalno-abstrakcyjnych norm prawnych powszechnie obowiązujących oraz normy kompetencyjnej, w trybie i w formie przewidzianej normami proceduralnymi, kończącym administracyjne postępowanie jurysdykcyjne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty