Postanowienie NSA z dnia 10 grudnia 2019 r., sygn. I OSK 1371/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka po rozpoznaniu w dniu 10 grudnia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. D. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 29 grudnia 2017 r. sygn. akt II SAB/Rz 156/17 o odrzuceniu skargi A. D. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie w przedmiocie odwołania od decyzji o zwolnieniu ze służby postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie postanowieniem z 29 grudnia 2017 r., II SAB/Rz 156/17, odrzucił skargę A. D. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie w przedmiocie rozpoznania odwołania od decyzji o zwolnieniu ze służby.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podał, że skarżąca wywiodła skargę na "bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie polegającą na braku czynności procesowych w sprawie odwołania od decyzji administracyjnej o zwolnieniu skarżącej ze służby, zawartej w propozycji pracy z złożonej dnia 30 maja 2017 r. o numerze [...]". Skarżąca wniosła o uznanie, że wskazana propozycja pracy stanowi w istocie decyzję administracyjną o zwolnieniu jej ze służby, stwierdzenie bezczynności po stronie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej jako: "Dyrektor IAS w Rzeszowie"), a w konsekwencji o zobowiązanie organu do przekazania odwołania organowi wyższego stopniem, względnie rozpoznanie go we własnym zakresie.
Zdaniem Sądu I instancji, postępowanie, w którym organ administracji skarbowej przedstawia - na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.; dalej jako: "PwKAS") - pracownikowi lub funkcjonariuszowi pisemną propozycję określającą nowe warunki służby, nie jest postępowaniem administracyjnym. Ponadto, zarówno propozycja określająca nowe warunki zatrudnienia, jak i służby, nie jest decyzją administracyjną (art. 3 § 2 pkt 1 p.p.s.a.). Propozycje przedstawiane w oparciu o art. 165 ust. 7 PwKAS, nie są władczymi, jednostronnymi oświadczeniami woli organu administracji publicznej (lub innego podmiotu sprawującego w zleconym mu zakresie funkcje administracji publicznej), skierowanymi do zewnętrznego adresata, rozstrzygającymi indywidualną sprawę administracyjną (autorytatywnie konkretyzujące administracyjnoprawny stosunek materialny), podjętą na podstawie i w celu konkretyzacji generalno-abstrakcyjnych norm prawnych powszechnie obowiązujących oraz normy kompetencyjnej, w trybie i w formie przewidzianej normami proceduralnymi, kończącymi administracyjne postępowanie jurysdykcyjne, które to cechy są immanentnymi właściwościami do uznania danego aktu za decyzję administracyjną.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty