Wyrok NSA z dnia 26 września 2019 r., sygn. II OSK 551/19
Odpady
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski (spr.) Protokolant starszy specjalista Marek Szwed-Lipiński po rozpoznaniu w dniu 26 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ministra Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 października 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 1381/18 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia pozwolenia zintegrowanego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Środowiska na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w G. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 10 października 2018 r., sygn. IV SA/Wa 1381/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji), po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2018 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w G. (dalej: Spółka, skarżąca) na decyzję Ministra Środowiska (dalej: Minister) z [...] lutego 2018 r., nr [...], w przedmiocie udzielenia pozwolenia zintegrowanego uchylił zaskarżoną decyzję.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał, że Minister w decyzji z [...] lutego 2018 r. utrzymał w mocy decyzję Marszałka Województwa S. w części nieuwzględniającej żądania skarżącej co do zwiększenia limitów przetwarzanych odpadów, przewidzianych w obowiązującym pozwoleniu, uznając że uwzględnienie żądania Spółki w tym zakresie byłoby niedopuszczalne w świetle art. 186 ust. 1 pkt 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U z 2017 r. poz. 519 ze zm., dalej: p.o.ś.), wymagającego aby zamierzony sposób gospodarowania odpadami, będący przedmiotem pozwolenia, był zgodny z planami gospodarki odpadami, o których mowa w ustawie z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 21 ze zm., dalej: u.o.). Według Sądu I instancji, Minister stanął na stanowisku, że żądane zwiększenie limitów ilościowych nie daje się pogodzić z wojewódzkim planem gospodarki odpadami w sytuacji, w której plan ten określił maksymalne moce przerobowe instalacji prowadzonej przez Spółkę, odpowiadające limitom ustalonym w obowiązującym pozwoleniu zintegrowanym. Sąd I instancji stanowisko Ministra uznał za przedwczesne, albowiem ze względu na nieprawidłową wykładnię art. 186 ust.1 pkt 1 p.o.ś. stan faktyczny w sprawie nie został ustalony w sposób niebudzący wątpliwości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty