Wyrok NSA z dnia 3 września 2019 r., sygn. I OSK 3744/18

Sprawa ze skargi funkcjonariusza, którego stosunek służbowy wygasł na podstawie art. 170 ust. 1 pkt 1 p.w.KAS podlega właściwości sądów administracyjnych z tego powodu, że jest załatwiana poprzez wydanie decyzji, o jakiej mowa w art. 276 ust. 2 ustawy o KAS i przy zastosowaniu kryteriów z art. 165 ust. 7 p.w.KAS.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Jakub Zieliński (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 3 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 26 czerwca 2018 r. sygn. akt II SAB/Ol 92/17 w sprawie ze skargi A. W. przy udziale Rzecznika Praw Obywatelskich na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. w złożeniu propozycji służby 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. na rzecz A. W. kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (dalej: WSA w Olsztynie; Sąd I instancji; Sąd wojewódzki) wyrokiem z dnia 26 czerwca 2018 r. sygn. akt II SAB/Ol 92/17 - wydanym w sprawie ze skargi A. W. (dalej: skarżąca; funkcjonariusz) przy udziale Rzecznika Praw Obywatelskich na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. (dalej: Dyrektor IAS w O.; Dyrektor IAS; organ) w złożeniu propozycji służby - zobowiązał Dyrektora IAS w O. do wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego skarżącej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez organ odpisu prawomocnego orzeczenia wraz z aktami sprawy (pkt I) i stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt II). Ponadto rozstrzygnął o kosztach postępowania (pkt III).

W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że skarżąca wniosła o stwierdzenie bezczynności po stronie Dyrektora IAS polegającej na niezłożeniu jej propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej na podstawie przepisu art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948, ze zm.) - dalej: PwKAS, gdyż jej zdaniem przepis ten zobowiązywał Dyrektora ISA do przedstawienia jej propozycji służby, uwzględniającej posiadane kwalifikacje, przebieg służby oraz dotychczasowe miejsce zamieszkania. Skarżąca podniosła m.in. że organ pomimo ustawowego obowiązku wynikającego z art. 165 ust. 7 PwKAS i upływu ustawowo wyznaczonego w nim terminu (tj. [...] maja 2017 r.) nie przedstawił jej propozycji służby, lecz zastosował wobec niej instytucję z art. 170 ust. 1 tej ustawy, która jest niezgodna z przepisami Konstytucji.

Dyrektor IAS w odpowiedzi na skargę wniósł o jej oddalenie, podnosząc, że skorzystał z uprawnień wynikających z zapisów PwKAS i nie złożył funkcjonariuszowi pisemnej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby, wobec czego zgodnie z art. 170 ust. 1 PwKAS stosunek służbowy funkcjonariusza wygasł z dniem [...] sierpnia 2017 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne