16.07.2019

Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2019 r., sygn. I OSK 2417/17

Oświata

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia del. WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik Protokolant: sekretarz sądowy Justyna Łaskawska po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2019 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. P. i M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 czerwca 2017 r. sygn. akt II SA/Ke 266/17 w sprawie ze skargi K. P. i M. P. na uchwałę Rady Miejskiej w C. z dnia [...] marca 2015 r. Nr [...] w przedmiocie przekształcenia szkoły podstawowej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z 22 czerwca 2017 r., II SA/Ke 266/17 oddalił skargę K. P. i M. P. na uchwałę Rady Miejskiej w C. z [...] marca 2015 r., Nr [...] w przedmiocie przekształcenia szkoły podstawowej. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że zaskarżona uchwała jest z zakresu administracji publicznej. Skarżący dopełnili również wymogu bezskutecznego wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego, a skarga została przez nich wniesiona w terminie określonym w art. 53 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.), dalej p.p.s.a.

Odnosząc się do kwestii legitymacji skarżących do zaskarżenia powyższej uchwały wskazano, że akt ten został podjęty na podstawie art. 59 ust. 1, 2 i 6 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej "u.s.o."). Zgodnie z ust. 6 art. 59, przepisy ust. 1-5, a więc przepisy dotyczące likwidacji szkoły i art. 58 stosuje się odpowiednio w przypadku przekształcenia szkoły lub placówki. Wśród norm ustawy o systemie oświaty znajdują się normy stanowiące źródło interesu prawnego rodziców ucznia uczęszczającego do szkoły gwarantujące, aby jej przekształcenie bądź likwidacja były przeprowadzane prawidłowo, w trybie określonym ustawowo, w tym przy poszanowaniu gwarancji proceduralnych przysługujących temu rodzicowi. Nie może budzić wątpliwości prawo rodziców do opieki i troski nad wykształceniem ich dzieci, wynikające m.in. z art. 70 ust. 3, jak też art. 48 ust. 1 i art. 53 ust. 3 Konstytucji RP. Stosowne uprawnienie jest dodatkowo wzmacniane przysługującym rodzicom prawem refleksowym od samego prawa ich dziecka do nauki (art. 70 ust. 1 Konstytucji RP), które uczęszcza do szkoły objętej procesem przekształceń bądź likwidacji. Naruszenie uregulowanej w art. 59 u.s.o. procedury przekształcenia czy też likwidacji szkoły przez organ ją prowadzący może być zatem kwalifikowane jako naruszenie interesu prawnego, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.; dalej jako: "u.s.g."). Stanowisko, że rodzice dziecka uczęszczającego do szkoły, która ma być zlikwidowana bądź też przekształcona mają interes prawny w tym, aby do tej likwidacji czy też przekształcenia doszło z poszanowaniem obowiązującej procedury jest w orzecznictwie sądów utrwalony (m.in. wyrok NSA z 18 marca 2014 r., I OSK 3045/13). Należy zatem przyjąć, że skarżący jako rodzice ucznia uczęszczającego do Szkoły Podstawowej w Z., przekształconej zaskarżoną uchwałą w filię Szkoły Podstawowej w C., byli legitymowani do zaskarżenia tej uchwały.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne