Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. I OSK 2368/17
Celem art. 124b ust. 1 u.g.n. jest przede wszystkim stworzenie warunków prawnych do "utrzymywania" przewodów i urządzeń przesyłowych nie będących częściami składowymi nieruchomości i za których stan odpowiedzialne są przedsiębiorstwa przesyłowe. Ponadto istotą art. 124b u.g.n. jest przyznanie przedsiębiorstwom energetycznym instrumentu pozwalającego na realizację celów publicznych (art. 6 pkt 2 u.g.n.), które nałożone zostały na nie przepisami Prawa energetycznego i wiążą się z utrzymywania zdolności urządzeń, instalacji i sieci do realizacji zaopatrzenia odbiorców w paliwa lub energię.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant asystent sędziego Piotr Polak po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Spółka Akcyjna w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 11 kwietnia 2017 r. sygn. akt II SA/Bd 334/17 w sprawie ze skargi [...] Spółka Akcyjna w [...] na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. akt II SA/Bd 334/17, oddalił skargę [...] S.A. w [...] na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia nieruchomości.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Starosta [...] decyzją z dnia [...] listopada 2016 r., nr [...], działając na podstawie art. 124b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 ze zm., dalej jako "u.g.n."), po rozpoznaniu wniosku [...] S.A. w [...], odmówił zobowiązania S. Z. i A. Z. do udostępnienia nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...], położonej w miejscowości S., gm. Z., celem wykonania czynności polegających na przebudowie napowietrznej linii elektroenergetycznej o napięciu 15 kV relacji T.-S., stanowiącej własność [...] S.A. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że pomimo wezwania wnioskodawcy do przedstawienia szczegółowych informacji, ustalenie parametrów technicznych i użytkowych funkcjonującej oraz planowanej całej linii T.-S. stało się niemożliwe. Starosta w oparciu o pozyskane informacje uznał, że zakres robót wykracza poza definicję remontu i stanowi w istocie przebudowę. Organ wskazał, że prace planowane na nieruchomości S. i A. Z. stanowią fragment większej inwestycji, która dotyczy całej linii energetycznej T.-S. stanowiącej obiekt budowlany. W ramach całej linii nastąpi wymiana słupów drewnianych, betonowych na żerdziach pojedynczych, rozkracznych na konstrukcje wirobetonowe o innych parametrach technicznych (kubatura, pole zajęcia, wysokość) w ramach całej linii, przy jednoczesnej wymianie linek, często o zwiększonym przekroju, co wiąże się z możliwościami przesyłowymi, które ulegną trwałemu zwiększeniu, dlatego wyklucza to, w ocenie Starosty, zakwalifikowanie zamierzonych na linii prac jako remontu. Wymienione prace nie mieszczą się również w pojęciu konserwacji. Zdaniem organu, zakres podejmowanych przez wnioskodawcę prac wskazuje, że mamy do czynienia z przebudową, z tych też względów w sprawie nie będzie miał zastosowania art. 124 b u.g.n.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
