Świąteczne Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608388)
      • Kadry i płace (26144)
      • Obrót gospodarczy (88889)
      • Rachunkowość firm (3843)
      • Ubezpieczenia (35980)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    27.02.2019

    Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2019 r., sygn. II OSK 723/17

    Termin, o którym mowa w art. 51 ust. 2 u.p.z.p. należy liczyć od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, nawet w sytuacji, gdy wniosek ten nie jest kompletny.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie Sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) Sędzia del. WSA Paweł Groński Protokolant asystent sędziego Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 27 lutego 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wójta Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 1445/16 w sprawie ze skargi Wójta Gminy [...] na postanowienie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia [...] kwietnia 2016 r. numer [...] w przedmiocie wymierzenia kary administracyjnej za wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego z naruszeniem terminu oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 23 września 2016r., sygn. akt IV SA/Wa 1445/16, oddalił skargę Wójta Gminy D. na postanowienie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia [...] kwietnia 2016r. numer [...] w przedmiocie wymierzenia kary administracyjnej za wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego z naruszeniem terminu.

    Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

    W dniu 2 grudnia 2010r. Wójt Gminy D., po rozpatrzeniu wniosku E. S.A. Oddział w [...], Rejon Dystrybucji [...], wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie linii kablowej nN-0,4 kV i złączy kablowych w obrębie [...].

    Wojewoda [...] postanowieniem z dnia [...] października 2014 r. nałożył na Wójta Gminy D. karę pieniężną w wysokości 11.000 zł za wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji przedmiotowej inwestycji celu publicznego z naruszeniem terminu określonego w art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r., poz. 199, ze zm., dalej: u.p.z.p.).. Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2016r. Minister Infrastruktury i Budownictwa - po rozpatrzeniu zażalenia Wójta Gminy D. - utrzymał zaskarżone postanowienie w mocy. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie Minister wskazał, że zgodnie z art. 51 ust. 2 u.p.z.p., w przypadku niewydania przez właściwy organ decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa. Tak określony termin stanowi gwarancję ochrony praw inwestora do rozpatrzenia wniosku w rozsądnym terminie, a więc bez zwłoki. W tej sytuacji organ wyższego stopnia pozbawiony został możliwości swobodnego i uznaniowego decydowania o wymierzeniu kary pieniężnej. Organ ten, po ustaleniu liczby dni przekroczenia wskazanego terminu, ma obowiązek wymierzenia kary w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Brzmienie art. 51 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie daje podstaw do uznaniowości. Wymierzenie kary jest obligatoryjne. Jedynie wykazanie, że opóźnienie powstało z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu powoduje, że kara pieniężna za okres, w którym to usprawiedliwione opóźnienie powstało, nie będzie wymierzona. Wojewoda ustalił, że postępowanie prowadzone przez skarżącego toczyło się przez 125 dni. Po odliczeniu od okresu trwania postępowania, tj. od 125 dni, ustawowych 65 dni, 12 dni związanych z uzupełnieniem wniosku przez inwestora (od dnia 18 września 2010r. do dnia 30 września 2010r.) oraz 26 dni przeznaczonych na uzgodnienie projektu decyzji (liczonych od dnia 4 listopada 2010r. do dnia 29 listopada 2010 r.), Wojewoda orzekł, że decyzja lokalizacyjna została wydana z 22-dniową zwłoką. W ocenie Ministra, Wojewoda błędnie ustalił liczbę dni zwłoki Wójta w wydaniu decyzji lokalizacyjnej, co skutkowało wymierzeniem kary w nieprawidłowej wysokości. Zdaniem Ministra, słusznie ustalił organ I instancji, iż postępowanie w przedmiotowej sprawie toczyło się przez 125 dni. Jednak wezwanie do usunięcia braku wniosku zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 24 września 2010r., a odebrane przez inwestora w dniu 27 września 2010 r. Inwestor uzupełnił wskazany przez organ brak formalny wniosku w dniu 29 września 2010 r. A zatem, okres od dnia 25 września 2010r., tj. od dnia następującego po dniu nadania wezwania do usunięcia braku wniosku, do dnia 29 września 2010 r. (5 dni), podlega na podstawie art. 51 ust. 2c u.p.z.p. odliczeniu od 65-dniowego terminu na wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, jako opóźnienie spowodowane z winy strony. Następnie pismem z dnia 3 listopada 2010 r., Wójt wystąpił o uzgodnienie projektu decyzji lokalizacyjnej do RDOŚ. Pismo o uzgodnienie projektu decyzji zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 5 listopada 2010 r., a doręczone w dniu 9 listopada 2010 r. Postanowieniem z dnia 23 listopada 2010 r. RDOŚ uzgodnił projekt decyzji, a postanowienie to wpłynęło do Urzędu Gminy D. w dniu 29 listopada 2010 r. Uzgodnienia dokonano zatem w 21-dniowym terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 5c u.p.z.p. Odliczeniu na podstawie art. 51 ust. 2c ww. ustawy podlega okres od dnia następującego po dniu nadania pisma o uzgodnienie do dnia wpływu postanowienia w sprawie uzgodnienia do organu, bądź - jeśli takowe nie zapadło - do dnia uzgodnienia projektu decyzji w trybie tzw. "milczącej zgody". Tak więc odliczeniu od 65-dniowego terminu na wydanie omawianej decyzji podlega okres 24 dni przeznaczonych na uzgodnienie projektu decyzji, liczonych od dnia 6 listopada 2010 r. do 29 listopada 2010 r. Po odliczeniu od okresu trwania postępowania, tj. od 125 dni ustawowych 65 dni, 5 dni związanych z uzupełnieniem wniosku przez inwestora oraz 24 dni przewidzianych na uzgodnienie projektu decyzji lokalizacyjnej, otrzymujemy wyliczenie, z którego wynika, że decyzja Wójta została wydana z 31-dniową zwłoką. Minister stwierdził, że błąd Wojewody wpłynął zatem na zaniżenie wymiaru kary pieniężnej nałożonej na Wójta, jednak - stosownie do art. 139 k.p.a. w związku z art. 144 k.p.a. - organ odwoławczy nie może wydać postanowienia na niekorzyść strony skarżącej, chyba że zaskarżone postanowienie rażąco narusza prawo lub rażąco narusza interes społeczny, co nie miało miejsca w przedmiotowej sprawie. Odnośnie zarzutów zażalenia Minister stwierdził, że nie zasługują one na uwzględnienie, przy czym zgodził się ze skarżącym, że Wojewoda dopuścił się naruszenia art. 7, art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a. w zw. z art. 51 ust. 2 i 2c u.p.z.p., bowiem nie rozpatrzył wnikliwie zebranego materiału dowodowego, przez co dokonał błędnych ustaleń co do okresów podlegających odliczeniu od 65-dniowego terminu, a co za tym idzie nałożył na Wójta Gminy D. karę w nieprawidłowej wysokości, jednakże, błędy te nie noszą znamion rażącego naruszenia prawa, o którym mowa w art. 139 k.p.a.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Art./§ 51
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    12.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. I OSK 177/22
    Czytaj więcej
    10.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 września 2025 r., sygn. II OSK 1652/25
    Czytaj więcej
    02.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2025 r., sygn. II OSK 1082/25
    Czytaj więcej
    26.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2025 r., sygn. II OSK 174/23
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. II OSK 1235/24
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 782/25
    Czytaj więcej
    09.04.2025
    Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2025 r., sygn. II OSK 736/24
    Czytaj więcej
    01.04.2025
    Zasadność wystąpienia właściciela działki sąsiadującej o stwierdzenie nieważności decyzji ustalającej warunki zabudowy - Naczelny Sąd Administracyjny - Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2025 r., sygn. II OSK 2131/22
    Czytaj więcej
    01.04.2025
    NSA: Uchylenie decyzji SKO w sprawie zmiany warunków zabudowy w trybie nadzoru - Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2025 r., sygn. II OSK 679/24
    Czytaj więcej
    21.03.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej na bezczynność Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie ustalenia warunków zabudowy - Wyrok NSA z dnia 21 marca 2025 r., sygn. II OSK 2804/24
    Czytaj więcej
    05.03.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej - Wyrok NSA z dnia 5 marca 2025 r., sygn. II OSK 647/24
    Czytaj więcej
    18.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2025 r., sygn. II OSK 1541/22
    Czytaj więcej
    28.01.2025
    Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2025 r., sygn. II OSK 1267/22
    Czytaj więcej
    14.01.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 4353/21
    Czytaj więcej
    19.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2024 r., sygn. II OSK 1675/23
    Czytaj więcej
    18.12.2024
    Zasadność decyzji kasatoryjnej w postępowaniu administracyjnym - Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. II OSK 2514/24
    Czytaj więcej
    18.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. II OSK 847/22
    Czytaj więcej
    12.12.2024
    Granice oceny technicznych parametrów inwestycji przez organ administracji - Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. II OSK 657/22
    Czytaj więcej
    11.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. II OSK 2666/24
    Czytaj więcej
    05.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. II OSK 620/22
    Czytaj więcej
    04.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. II OSK 555/22
    Czytaj więcej
    13.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. II OSK 2524/23
    Czytaj więcej
    22.10.2024
    Wyrok NSA z dnia 22 października 2024 r., sygn. II OSK 11/22
    Czytaj więcej
    11.10.2024
    Nielegalne tablice reklamowe a uchwała krajobrazowa - Wyrok NSA z dnia 11 października 2024 r., sygn. II OSK 2490/23
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.